HS: Ministeriö selvittää kuntatyöntekijöiden eläkkeiden avaamista kilpailulle

Helsingin Sanomat kertoo hankkineensa sosiaali- ja terveysministeriön luonnoksen, jonka mukaan työryhmä alkaa selvittää, voisiko kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistää.

Nykyisin kuusi työeläkevakuutusyhtiötä hoitaa yksityisten alojen työntekijöiden työeläketurvaa. Keva puolestaan hoitaa kunta-alan, valtion ja evankelis-luterilaisen kirkon työntekijöiden työeläketurvaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön ja valtiovarainministeriön yhteisen työryhmän tavoitteena on HS:n mukaan arvioida, olisiko työeläkejärjestelmässä mahdollista luopua kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien erillisyydestä.

HS kertoo, että luonnoksen mukaan työryhmä aloittaa työnsä joulukuun alussa ja esiselvityksen pitäisi olla valmis maaliskuun 2017 loppuun mennessä. Työryhmässä on 15 jäsentä ministeriöistä, työmarkkinajärjestöistä, Eläketurvakeskuksesta sekä työeläkevakuuttajien etujärjestöstä Telasta.

Mainos