Verkkouutiset

Matkustajia Helsinki-Vantaan lentokentällä maanantaina 21. marraskuuta 2022. Finnairin matkustamopalvelua koskeva lakko päättyi Helsingistä lähtevillä lennoilla iltapäivällä. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

HS: Miksi liitto järjestää laittoman lakon?

Elinkeinoelämän mielestä laiton toiminta ei selittelemällä muutu muuksi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

AKT järjesti vuorokauden mittaisen Finnairin matkustamohenkilökuntaa koskeneen lakon sunnuntaina ja maanantaina. Työntekijöitä koskee työrauhavelvoite, ja Finnair piti AKT:n lakkoa laittomana.

EK:n johtaja Ilkka Oksala sanoo Helsingin Sanomissa, että laittomia lakkoja on aivan liikaa. Työtuomioistuin on antanut ammattiliitolle tai -osastolle vuosittain noin 20–40 sakkoa lakoista vuosittain.

– Monta nimeä halutaan antaa toiminnalle, joka on laitonta. Se ei selittelemällä muuksi muutu, Ilkka Oksala sanoo HS:lle. Hän nostaisi sakkomaksuja tuntuvasti.

Miksi liitot järjestävät laittomia lakkoja?

– Yhtiö yrittää painostaa meitä kesken sopimuskauden työehtojen leikkauksiin. Painostaakseen meitä he aloittavat muutosneuvottelut. Voisin kysyä tässä yhtiön moraalin perään. Ei työntekijöillä ole oikein mitään muuta keinoa puolustautua, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko vastaa.

Ammattiliitto Pron puheenjohtajaa Jorma Malista syytetään työriitojen sovittelusta annetun lain rikkomisesta.

– Lakko-oikeus on palkansaajille tärkeä oikeus. Mutta nämä ovat vaikeita tilanteita. Joskus porukka suuttuu niin paljon, että he lähtevät saman tien ulos. Jos minulla on peliaikaa, niin ilmoitamme työtaistelusta valtakunnansovittelijalle lain mukaisesti kaksi viikkoa ennakkoon, Jorma Malinen sanoo HS:lle.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)