Kaupan liiton teettämän kuluttajakyselyn mukaan valtaosa aikoo pitää lahjaostokset edellisen vuoden tasolla. Joka viides aikoo vähentää lahjoihin käyttämäänsä rahasummaa.
Mikäli ennusteet pitävät paikkansa, tämä on jo toinen lamavuosi, sillä viime vuonna joulumyynti kasvoi vain yhden prosentin vuodesta 2011.
Verkkomyynti nousee muutaman prosentin vuodessa, mutta kauppa ei odota nousua nettimarkkinoillakaan. Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala on sen sijaan pahoillaan, että ulkomainen verkkomyynti kasvaa kotimaista nopeammin. Ulkomainen verkkokauppa ei paranna työllisyyttä Suomessa.
– Meillä on paljon velvoitteita, esimerkiksi sähkö- ja elektroniikkaromun vastaanottamisesta ja pakkausjätteen käsittelystä. Siitä ulkomainen verkkokauppa on vapaa, se jää suomalaisen kaupan rasitteeksi, Pekkala sanoo.





