HS-gallup: Kansa hyväksyy Uuden vaihtoehdon irtautumisen PS:sta

Yli puolet suomalaisista pitää Uuden vaihtoehdon perustamista hyvänä asiana, kertoo Helsingin Sanomat.

Keskiviikkona ja torstaina tehdyn HS-gallupin mukaan valtaosa kansasta pitää hyvänä, että 20 kansanedustajaa päätti tiistaina irtaantua perussuomalaisista ja perustaa Uusi vaihtoehto -ryhmän.

Jos eduskuntavaalit pidettäisiin nyt, perussuomalaisia voisi kuvitella äänestävänsä 12 prosenttia ja Uutta vaihtoehtoa 10 prosenttia vastanneista.

Vain 20 prosenttia katsoo, että eronneiden olisi pitänyt pysyä perussuomalaisissa.

Uuden vaihtoehdon ryhmänjohtajan Simon Elon mielestä tulokset ovat rohkaisevia ja historiallisia. Hän arvioi HS:lle, ettei monella uudella puolueella ja kansanliikkeellä ole ollut tällaista alkua.

HS:n kyselyyn haastateltiin 1 080 suomalaista.

Mainos