Verkkouutiset

HS: Autoton lähiö raivostutti asukkaat – ”virheitä on tehty”

Vantaan Kivistössä ei ole parkkipaikkoja eikä palveluita.

Vantaan Kivistön asukkaat tuskailevat alueen huonoa pysäköintitilannetta. Helsingin Sanomien mukaan alueen pysäköintipaikat ovat riittämättömät asukasmäärään nähden. Kivistön aseman liityntäpysäköintipaikka alkaa olla viimeisiä paikkoja, johon asukkaiden autoja mahtuu. Myöskään sinne ei asukaspysäköijillä pian ole asiaa.

Kivistöön on rakennettu asuntoja tuhansille vantaalaisille. Tämänhetkisen Kivistön aluekeskuksen pysäköintipaikkojen mitoitusohjeen mukaan autopaikkoja rakennetaan 130:tä asuntoneliötä kohden yksi, mutta kuitenkin vähintään yksi autopaikka kolmea asuntoa kohden.

Kun parkkipaikkoja ei ole tarpeeksi, tyhjät kentät ovat täyttyneet autoista. Tosin viimeisiäkin parkkipaikoiksi soveltuvia maa-alueita aletaan rakentaa, joten autot eivät enää ole tervetulleita.

Aseman liityntäpysäköintialueelle, joka toki ensisijaisesti on tarkoitettu junalla matkustavien käyttöön, voi jättää autonsa parkkikiekolla 12 tunniksi. Myös siellä paikoista on jo pulaa, ja jatkossa paikoille pääsee vain maksetulla joukkoliikennelipulla.

− Jotain sanaharkkaa olen nähnyt siinä. Käsirysyä syntyy varmasti joku päivä, kuvailee kivistöläinen Pyry Hänninen parkkipaikan metsästystä.

Hänninen avasi keskustelun aiheesta Facebookin Kivistön suuralue -ryhmässä:

− On kyllä erittäin hyvin onnistunut tuo autoton Kivistö. Päästöt vähenevät silmissä, kun 30 autoa ajelee ympyrää/pitää tyhjäkäynnillä, ja kärkkyy junaparkista mahdollisesti vapautuvia paikkoja, hän kirjoitti.

Monella Kivistön asukkaalla on auto, sillä palvelut ovat kaukana. Alueella ei ole vielä esimerkiksi suurta ruokakauppaa tai apteekkia. Some-keskustelujen perusteella asukkaat alkavat kaikota alueelta, jos pysäköintiongelmaan ei ole tulossa parannusta.

Vantaan kaupungin kuntatekniikan suunnittelupäällikkö Markus Holm myöntää, että virheitä on tehty. Nykyiset pysäköintiongelmat johtuvat Holmin mukaan monesta asiasta.

− Kun Kivistöä alettiin suunnitella, ajatus oli, että lähdetään rakentamaan tiivistä kaupunkikeskusta kilometrin säteellä asemasta. Lähipalvelut ja asema olisivat olleet saavutettavissa kävellen, eikä alueella olisi tarvinnut autoa, Holm kertoo.

Tulevaisuudessa Vantaa aikoo Holmin mukaan kannustaa nimeämättömiin autopaikkoihin pysäköintiyhtiöissä.

Uusimmat
MAINOS