Liikemies-kansanedustaja Harry ”Hjallis” Harkimo kirjoittaa Iltalehden blogissaan otsikolla Poliitikon pitää olla siellä missä kansakin Youtubessa käynnistämästään kanavasta.
– Kun kerroin pojilleni, että perustan oman Youtube-kanavan ja alan ’tubettaa’, he alkoivat nauraa hullun lailla. Eivätkä he olleet ainoita. Melkein kaikki joille asiasta etukäteen puhuin pitivät ajatusta ihan pimeenä, Harkimo kertoo.
– Ihmettelin tuttaville etteivätkö he muka ymmärrä tiedonvälityksen muuttuvan yhä nopeammaksi. Lehtien uutisetkin perustuvat nykyjään yhä enemmän videoihin. Mutta tärkeintä on huomata, että nuoriso ei enää katso televisiota – saati lue lehtiä – yhtä paljon kuin ennen.
– Mutta etenkin nuoret ja enenevissä määrin kaikki muutkin katsovat kaikki uutiset ja viihteensä netistä, yleensä puhelimesta. Tietoa ei enää imetä sanomalehdistöstä, vaan muista kanavista.
Harkimo sanoo halunneensa oman kanavan, jossa voi kertoa mitä huvittaa ja millä tavalla huvittaa.
– Kun tämän asian sanoittaa tällä tavalla, useammat ihmiset alkavat ymmärtää mistä on kyse. Ehkä ideani ei olekaan niin hölmö, Hjallis toteaa.
Hän huomauttaa, että joka eduskuntavaaleihin tulee 200 000 uutta äänestäjää ja saman verran poistuu.
– Luulisi, että poliittiset toimijat haluaisivat tavoittaa nämä uudet ihmiset, mutta ei se näytä kiinnostavan. Ulkomailla tämäntapainen tiedonvälitys on arkipäivää. Suomessa on helppo tehdä jotain uutta, kun kukaan ei tee mitään.