Pikaiseen imettämiseen opastaminen pitäisi uutispalvelu Duodecimin mukaan ottaa olennaiseksi osaksi lapsikuolleisuuden vähentämiseen tähtääviä ohjeistuksia. WHO:n tuoreen tutkimuksen mukaan imettämisen aloittaminen jo tunnin sisällä synnytyksestä pienentää lapsikuolleisuutta ja kannustaa täysimetykseen.
Tutkimuksessa tehdyt havainnot perustuvat lähes sadantuhannen äidin ja lapsen terveystietoihin, jotka kerättiin Ghanassa, Intiassa ja Tansaniassa tehdyissä tutkimuksissa.
Tulosten perusteella sekä varhainen imetyksen aloittaminen että täysimettäminen kummatkin vähentävät lapsen riskiä menehtyä ensimmäisten elinkuukausien aikana. Suotuisia yhteyksiä havaittiin vielä puoli vuotta syntymästä.
Varhainen imettämisen aloittaminen lisäsi täysimetystä, mutta sen vaikutukset eivät rajoittuneet vain siihen. Tutkijoiden mukaan varhainen imettäminen itsessään liittyi lapsikuolleisuuden vähentymiseen.
Mahdollisia selityksiä tälle on Duodecimin mukaan useita. Monissa maissa vastasyntyneitä ruokitaan usein muun muassa hunajavedellä ennen imettämisen aloittamista. Varhainen imettäminen voi vähentää näiden mahdollisesti epäpuhtaiden ruokanesteiden käyttöä. Imettäminen myös parantaa vauvojen suoliston ja immuunijärjestelmän toimintaa.
Duodecimin muistuttaa, että pitkälti WHO:n ponnistelujen ansiosta maailman lapsikuolleisuus on laskenut huomattavasti viime vuosikymmeninä. Vuonna 2015 menehtyi enää 5,9 miljoonaa alle viisivuotiasta, kun vuonna 1990 luku oli 12,7 miljoonaa.
Ensimmäisen elinkuukauden aikainen kuolleisuus ei kuitenkaan ole laskenut yhtä nopeasti, joten kaikki keinot sen vähentämiseen ovat Duodecimin mielestä tervetulleita.
Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä Lancet Global Health -lehdessä.
Uutispalvelu Duodecim