Helsingissä selvitettiin kaupungin ympäristökeskuksen mukaan viime vuonna kymmenen ruokamyrkytysepidemiaa. Niistä seitsemän todettiin ravintoloissa ja yksi henkilöstöravintolassa. Lisäksi myymälöistä ostetut elintarvikkeet aiheuttivat kaksi epidemiaa.
Vuoden suurimmassa epidemiassa 55 henkilöä sairastui noroviruksen aiheuttamaan ruokamyrkytykseen ruokailtuaan henkilöstöravintolassa. Ympäristökeskuksen mukaan epidemian syntyyn luultavasti vaikutti oireettoman norovirusta kantaneen henkilön osallistuminen keittiötyöskentelyyn.
Salmonellabakteeri puolestaan aiheutti 45 henkilön sairastumisen, kun he söivät myymälässä valmistettua kasviperäistä vanukasta.
– Hyvä työskentelyhygienia, kylmäketju ja valmistusprosessien hallinta ovat keskeisiä ruokamyrkytysten ehkäisyssä, Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen elintarviketurvallisuuspäällikkö Riikka Åberg kertoo tiedotteessa.
Ravintoloissa sattuneissa epidemioissa sairastuneita oli yleensä yksi tai enintään kaksi. Mahdollisia syitä ruokamyrkytykseen olivat epäkohdat ravintolan toiminnassa kuten ruokien riittämätön jäähdytys.
Helsingissä selvitettiin viime vuonna yhteensä 331 ruokamyrkytysepäilyä, joista suurin osa oli yksittäisiä tapauksia. Useimmiten ruokamyrkytyksen aiheuttajaa ei saatu selville, tai sairastumisen ei voitu osoittaa liittyneen ruokailuun.