Helsingin kaupunginhallituksen johtamisen jaosto on osaltaan hyväksynyt ehdotuksen, jonka mukaan kaupunki siirtyy pormestarimalliin seuraavien kuntavaalien jälkeen.
Jaosto teki ehdotukseen yksimielisesti joitakin lisäyksiä, jotka koskevat mm. pormestariohjelmaa ja lautakuntien jaostoja. Seuraavaksi asia menee kaupunginhallituksen käsittelyyn.
Hyväksytyn esityksen mukaan kaupunginvaltuusto valitsee pormestarin ja apulaispormestarit vaalikaudeksi kerrallaan. He olisivat päätoimisia luottamushenkilöitä.
Lisäksi kaupungin nykyiset yli 30 virastoa ja liikelaitosta koottaisiin toimialoiksi, joita olisi keskushallinnon lisäksi enintään neljä.
Seuraavaksi johtamisjärjestelmän uudistus siirtyy kaupunginhallitukselle, ja lopullisen päätöksen tekee kaupunginvaltuusto ensi keväänä.