Hallitus ei muuta eläkeläisten asumistukijärjestelmää

Eläkkeensaajien asumistukijärjestelmää ei muuteta ja ensi vuodelle tavoitellut lääkesäästöt puolitetaan, kertoo sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä (ps).

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä (ps) kertoo, että hallituksen suunnittelemaa eläkkeensaajien asumistuen yhdistämistä yleiseen asumistukeen ei toteuteta. 

– Asiasta on käyty keskusteluja koko syksy, ja pohdittu vaihtoehtoja. Ministerinä tämän asian eteenpäin vieminen on ollut erityisen vaikeaa. Kokonaisarvioinnin myötä on käynyt selväksi, että osa eläkkeensaajista olisi joutunut täysin kohtuuttomaan tilanteeseen. Iloitsen ja olen onnellinen, että minun ei tarvitse viedä esitystä eteenpäin vaan voin kertoa, että se perutaan, Mäntylä toteaa tiedotteessaan.

Lisäksi ensi vuodelle suunniteltuja lääkesäästöjä kohtuullistetaan niin, että alkuperäinen 50 miljoonan säästötavoite puolitetaan. Mäntylän mukaan tavoite on, että lääkkeiden käyttäjille syntyvä lisälasku pystyttäisiin minimoimaan. 

– Korvaavien säästötoimien osalta haetaan ratkaisua. Niitä ei kuitenkaan kompensoida sellaisilla leikkauksilla tai toimenpiteillä jotka kohdistuisivat yhteiskunnan heikompiosaisiin, Mäntylä kertoo.

Hänen mukaansa nykyisessä taloudellisessa tilanteessa tarvitaan entistä vahvemmin oikeudenmukaisuutta ja inhimillisyyttä päätöksiin.

Mainos