Finanssiala tyytyväinen arvopaperien säilyttämisen avaamisesta kilpailulle

Finanssialan Keskusliiton toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi pitää hallintarekisteröinnin sallivaa uudistusta tervetulleena.

Valtiovarainministeriö esitti perjantaina arvopapereiden säilytysmarkkinan avaamista kilpailulle, kuten EU:n arvopaperikeskusasetus edellyttää.

Finanssialan Keskusliiton toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi pitää uudistusta tervetulleena, koska nykylain mahdollistama arvopaperikeskusmonopoli ei ole enää pitkään aikaan palvellut Suomen markkinoiden etua.

Kilpailun avautumisen myötä sijoittajat, liikkeeseenlaskijat ja säilyttäjäpankit saavat valita palveluntarjoajakseen kotimaisen arvopaperikeskuksen lisäksi jonkin muun eurooppalaisen arvopaperikeskuksen.

– Tarjonnan lisääntyessä sijoittajan valintamahdollisuudet laajenevat ja hintakilpailu tehostuu. Tämä hyödyttää sekä piensijoittajia että ammattimaisesti toimivia sijoittajia, Kauppi toteaa tiedotteessaan.

Kauppi on tyytyväinen, että valtiovarainministeriö on sisällyttänyt esitykseensä finanssialan esittämän uuden osakeomistuksen julkisuusmallin, joka pohjautuu Suomessa keskeiseen avoimuuden periaatteeseen.

Pankit rakentavat tiedonkeruujärjestelmän, jonka välityksellä kansalaiset voivat hakea ajantasaiset omistajatiedot suomalaisten yksityishenkilöiden, yhteisöjen ja säätiöiden omistamista suomalaisten yhtiöiden osakkeista.

Kauppi arvioi, että uusi järjestelmä helpottaa muun muassa toimittajien työtä.

– Omistajatiedot saisi suoraan netin välityksellä eikä niitä enää tarvitsisi henkilökohtaisesti käydä selaamassa arvopaperikeskuksessa Helsingissä kuten nykyisin.

Lue myös:

Arvopaperimonopoli poistuu – hallintarekisteriomistus myös suomalaisille

Mainos