Fennovoima sai kaksi vesilain mukaista lupaa

Fennovoimalle on myönnetty kaksi vesitalouslupaa, jotka koskevat Hanhikiven voimalaitoksen sataman, väylän ja vedenoton rakentamista sekä ruoppausmaan läjittämistä ulkomerelle.

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto myönsi perjantaina Fennovoimalle kaksi vesilain mukaista lupaa.

Luvista toinen koskee ydinvoimalaitoksen sataman ja jäähdytysveden ottorakenteiden rakentamista ja väylän kaivamista. Aluehallintovirasto on hakemuksesta poiketen määrännyt valmistelulupaan liittyvän vakuuden suuruudeksi kolme miljoonaa euroa.

Toinen lupa koskee ruoppausmaiden läjittämistä ulkomerelle noin 9 kilometrin päähän rannikolta.

Ydinvoimalaitoksen jäähdytysveden purkurakenteiden ja suojapenkereiden rakentamista koskevan hakemuksen aluehallintovirasto jätti tutkimatta erillisenä hakemuksena. Jäähdytysvesien purkurakenteet käsitellään osana ympäristölupaa, joka on vireillä virastossa.

Mainos