Verkkouutiset

Feikkiuutista viruksesta luetaan viisi kertaa enemmän

Väärää ja valheellista tietoa levitetään systemaattisesti.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kiinan ja Venäjän tiedotusvälineiden koronaviruksesta tuottama disinformaatio on tavoittanut Ranskassa, Espanjassa ja Saksassa jopa enemmän ihmisiä sosiaalisen median kautta kuin maiden omat tiedotusvälineet, ilmenee Oxfordin internet-instituutin (OII) tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan esimerkiksi Venäjän RT-kanava (Russian international news network) on saavuttanut tutkimuksen mukaan jopa viisinkertaisen sitoutumismäärän koronavirusta koskevia artikkeleita kohden Twitterissä ja Facebookissa kuin suurin ranskalainen päivälehti Le Monde.

Sitoutetut-tilasto ilmaisee, kuinka moni yksittäinen henkilö on tykännyt julkaisustasi, kommentoinut sitä tai jakanut sen viimeisen viikon aikana.

Espanjassa kiinalainen China Radio International (CTI) on kerännyt sitoutumisia neljä kertaa enemmän  kuin Espanjan luetuin sanomalehti El Pais.

– Monet näistä valtion omistamista julkaisuista sekoittavat hyvämaineista, tosiasioihin perustuvaa tietoa koronaviruksesta harhaanjohtajavn tai väärän tiedon kanssa, mikä voi johtaa suurempaan epävarmuuteen lukijoiden keskuudessa, jotka yrittävät saada selvyyttä viruksesta, tutkimuksessa todetaan.

Asiasta uutisoivan Liberty Free Europen mukaan myös Turkki ja Iran ovat kohdistaneet Venäjän ja Kiinan lisäksi uutisia juuri Saksaan, Espanjaan ja Ranskaan.

Tutkimuksen perusteella disinformaation sisältö vaihteli sitä levittävästä maasta ja kielestä riippuen. Esimerkiksi venäläinen ja iranilainen media tuotti Latinalaisessa Amerikassa ja Yhdysvalloissa espanjalaisille sisältöä, joka korosti mantereiden välistä polarisaatiota.

Ranskassa ja Saksassa Venäjä korosti muun muassa demokratian heikkoutta.

Turkki ja Kiina taas korostivat espanjankielisissä julkaisuissa osoittanensa maailmanlaajuista johtajuutta pandemian torjunnassa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)