Verkkouutiset

Kiistelyä herättävä sisältö sai muutoksen myötä enemmän näkyvyyttä. / LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Facebookin muutos lisäsi raivoa, korjauksia ei tehty

Poliittisten toimijoiden havaittiin muuttavan viestintäänsä uusien algoritmien hyödyntämiseksi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Facebookin vuonna 2018 tekemän teknisen muutoksen väitetään lisänneen palvelussa esiintyvää riitelyä ja eripuraa.

Yhtiön toimitusjohtaja Mark Zuckerbergin mukaan algoritmimuutoksella pyrittiin ”vahvistamaan käyttäjien välisiä siteitä ja parantamaan heidän hyvinvointiaan”.

Wall Street Journal -lehden näkemän Facebookin sisäisen kirjeenvaihdon perusteella yhtiössä oltiin tietoisia sen päinvastaisesta vaikutuksesta. Zuckerberg kieltäytyi muutoksista, sillä hän arvioi niiden häiritsevän yhtiön mainostuloja.

BuzzFeed-julkaisun toimitusjohtaja Jonah Peretti lähetti Facebookille sähköpostin syksyllä 2018. Hänen mukaansa suurin osa sivuston sisällöstä ei enää saanut näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, sillä vain provokatiivisimmat julkaisut nousivat algoritmissa esiin.

Erityisen paljon kiistaa herätti artikkeli ”21 sanontaa, joihin lähes kaikki valkoiset syyllistyvät”, joka keräsi yli 16 000 kommenttia.

Facebookissa huomattiin, että myös poliittiset puolueet ohjasivat muutoksen jälkeen päivitystensä tyyliä. Ne olivat yhtä useammin raivoa herättäviä ja sensaatiohakuisia, mikä lisäsi niiden saamaa julkisuutta.

– Lähestymistapamme on tuottanut epäterveitä sivuvaikutuksia moniin julkisen sisällön osa-alueisiin, kuten politiikkaan ja uutisiin, yhtiön datatutkijoiden ryhmä varoitti raportissaan.

Sisäisen muistion perusteella monet olivat huolissaan demokratian kannalta kielteisestä kehityksestä. Disinformaatio ja väkivaltainen sisältö korostuivat sisällössä aiempaa vahvemmin.

Mark Zuckerbergille esitettiin useita korjaavia toimenpiteitä. Hän kieltäytyi useista taloudellisiin syihin vedoten.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)