Eduskunnan puhemiehenä vuosina 2018-19 toiminut kansanedustaja Paula Risikko (kok.) haluaa puhemiesneuvoston koolle selvittämään eduskunnan työjärjestyksen.
– Puhemiesneuvosto heti koolle! Eduskunnan työjärjestykseen saatava selko. Ei voi olla kahta eri tulkintaa, Risikko tviittaa.
Viime yönä eduskunnan keskustelussa EU:n elvytyspaketista eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov (sd.) esti EU:n elvytyspaketin panemisen pöydälle toistamiseen.
Kansanedustaja Ville Vähämäki (ps.) teki kannatetun ehdotuksen elvytyspaketin pöydällepanosta 30. kesäkuuta pidettävään täysistuntoon. Puhetta johtanut Filatov totesi kuitenkin, ettei asiaa voi panna toistamiseen pöydälle.
Tämän jälkeen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio (ps.) katsoi kansanedustaja Sebastian Tynkkysen (ps.) kannattamana, että varapuhemiehen menettely on saatettava perustuslakivaliokunnan tutkittavaksi. Tämän jälkeen Filatov keskeytti asian käsittelyn.
Puhemiesneuvosto heti koolle! Eduskunnan työjärjestykseen saatava selko. Ei voi olla kahta eri tulkintaa.
Eduskunta | Elpymispakettiväännössä uusi käänne yöllä: Perussuomalaiset vaatii puhemies Filatovin menettelyn viemistä perustuslakivaliokuntaan. https://t.co/upnd7B4JnW— Paula Risikko (@paularisikko) May 14, 2021