Kenraali (evp.) Jarmo Lindberg on julkaissut Twitterissä pitkän ja runsaasti kuvia sisältävän ketjun matkastaan MiG-21bis-lentäjästä amerikkalaisen F/A-18 Hornet -hävittäjän puikkoihin. Hän kuvailee tarinaansa ”meidän (melkein) Top Gun -matkaksemme”.
Verkkouutiset keräsi joitakin Lindbergin upeista kuvapäivityksistä jutun alle. Koko tviittiketju suomalaisten USA:ssa käymästä Hornet-kaluston tyyppi- ja lennonopettajakoulutuksesta löytyy tämän linkin takaa.
Puolustusvoimain komentajan tehtävistä vuonna 2019 reserviin siirtynyt kenraali oli aikanaan MiG-esityslentäjä. Hän kertoo lentäneensä viimeisen esityslentonsa Venäjällä Kubinkan lentotukikohdassa elokuussa 1991.
– En olisi osannut kuvitella, että lentäisin 3,5 vuoden päästä USA:n laivaston F/A-18 Horneteja Kalifornian ja Tyynenmeren yllä, ex-komentaja muistelee.
Jarmo Lindbergin julkaisema kuvakokoelma sisältää upeaa materiaalia kuuden suomalaispilotin matkasta. Se alkoi tammikuussa 1995 Lacklandin lentotukikohdasta Texasin San Antoniossa. Siellä lentäjiä kurssitettiin ilmailuenglannista. Maaliskuussa lentäjät siirtyivät varsinaiseen tyyppikoulutukseen Yhdysvaltain laivaston NAS Lemoore -lentotukikohtaan. Siellä edessä oli alkuun koulutusta muun muassa vedessä selviytymiseen, heittoistuimen käyttöön ja harjoittelua painekammiossa.
Lindberg kertoo puolustusvoimien nykyisen strategiapäällikön, kenraaliluutnantti Kim Jäämeren olleen tuolloin ensimmäinen yksin Hornetilla lentänyt suomalainen. Jarmo Lindberg oli toisena.
Hän kertoo Yhdysvaltojen laivaston saaneen AIM-120-ilmataisteluohjuksen käyttöön noin puolitoista vuotta ennen suomalaisten koulutusta.
– He olivat alkuun hieman varovaisia esitellessään kaikkia parhaita BVR- taktiikoitaan [näkökantaman ulkopuolinen ilmataistelu], mutta olimme tajunneet ne jo aiemmin. Minun piti todistaa tämä kontra-amiraali Jack Snyderille St. Louisissa vuoden 1995 kesäkuun 5. päivän seremoniassa.
Kesään 1995 mennessä USA:ssa toimiva osasto oli kasvanut huomattavasti. Jarmo Lindbergin mukaan Hornetien ylläpitoon kouluttautui yli 60 suomalaista.
Tyyppikoulutuksen jälkeen suomalaislentäjän jatkoivat harjoittelua NAS Fallonin tukikohdassa Nevadassa. Siellä keskitytään aseiden käyttöön.
Jarmo Lindbergin pitkässä ketjussa on myös kuvia ja tarinoita esimerkiksi lentotukialukselta operoinnista.
Lopuksi evp-kenraali kertoo ilmataisteluharjoituksista niin kutsuttujen ”aggressorien” kanssa. Kyseessä ovat yksiköt, joiden tehtävänä on simuloida mahdollisia vihollisia.
– Taistelimme VFA-127 Desert Bogeysejä vastaan päivittäin. Pilotit olivat TOPGUN:sta valmistuneita ja kaikki tehtävät käytiin läpi TACTS:ssa NSAWC:n rakennuksessa [Naval Strike and Air Warfare Center) – aivan kuin Top Gun -elokuvassa.
Jarmo Lindberg päättää ketjunsa kuvaan hänen viimeisestä lennostaan USA:n laivaston Hornetilla. Siinä hävittäjä lentää Yosemiten vuorien yllä.
– Minun fiilikseni – en mokannut! Mikä helpotus kaikkien vaativien tehtävien jälkeen, Lindberg kirjoittaa.
– Miksi tämä ketju juuri nyt? Top Gun oli paras hävittäjätaisteluelokuva minulle, joka lensin MiGeillä 1986. En koskaan kuvitellutkaan, että pääsisin näkemään sen tosielämässä. Tein sen kuitenkin tämän suomalaisen hävittäjäpilottiryhmän kanssa ja se oli minulle kaikkein paras hävittäjälentokokemus. Kiitos jätkät!
LUE MYÖS:
Suomen Hornetit lensivät USA:ssa Venäjän tyyliin maalattuja koneita vastaan (VU 26.10.2018)
Komentaja paljastaa: Näin Hornetit pärjäsivät USA:n kovimmassa harjoituksessa (VU 26.10.2018)
Our (almost) Top Gun journey. I'll start a thread about our trip from MiGs and Drakens to flying Hornets over California. I saw the first Top Gun in a movie theater in Finland. At that time I was a MiG-21bis pilot just through IP course. (MiGs photo Ned Dawson) #avgeek #TopGun pic.twitter.com/oiFVKL1HgQ
— Jarmo Lindberg (@CharlesLindberg) May 25, 2022
In late March 1995 we flew to NAS Lemoore, CA for US Navy F/A-18 Hornet training. We were CATII class 5-95 at VFA-125 Rough Raiders, Strike Fighter Wing Pacific. First we had to go through the Navy water survival training. It's pass or fail. #avgeek #TopGun pic.twitter.com/0NVIqQbKEp
— Jarmo Lindberg (@CharlesLindberg) May 25, 2022
Just before we had finished the VFA-125 Hornet ground school there was a big airshow at NAS Lemoore. Somebody thought that it would be a good idea to get the Finn 5-95 class in the same photo with the Blue Angels so that's what we did. #avgeek #TopGun pic.twitter.com/DaiiPUDZYZ
— Jarmo Lindberg (@CharlesLindberg) May 25, 2022
I was the second to solo. The Navy let us use the Hornets on cross-country flights during the weekends. Every 3rd flight had to get an x in the syllabus. This is from my x-country pit stop at Wright-Patterson AFB, OH on our way to Boston. Is that a MiG-28? #avgeek #TopGun pic.twitter.com/69dt7lyEWD
— Jarmo Lindberg (@CharlesLindberg) May 25, 2022
We found Kitty Hawk some 100 Mi west of San Diego. We did 8 traps and cat shots and then flew back to North Island, hot refueled the jets. I flew the admiral's jet and the CO 125 the other back to Lemoore. Sunset, we kept the jets on min burner dashing over California. #TopGun pic.twitter.com/8FDtxsT2S2
— Jarmo Lindberg (@CharlesLindberg) May 25, 2022
We fought the VFA-127 Desert Bogeys aggressors daily. The pilots were Top Gun graduates and we debriefed all the missions with TACTS in the NSAWC building – just like in the Top Gun movie. The debriefings were really good and some of the VFA-125 IPs phenomenal. #avgeek #TopGun pic.twitter.com/XoBxrJrofW
— Jarmo Lindberg (@CharlesLindberg) May 25, 2022
So why this thread now? #TopGun was the best ever fighter combat movie for me in 1986 flying MiGs. I never thought that I would get to see the real thing, but with this Finnish fighter pilot team I did and it was the best ever fighter flying experience for me. Thanks guys! pic.twitter.com/WaSJx16syx
— Jarmo Lindberg (@CharlesLindberg) May 25, 2022