Helikopterin pyrstön jäänne Euran helikopterionnettomuuden jälkeen. LEHTIKUVA / HANDOUT / ONNETTOMUUSTUTKINTAKESKUS

Euran kopteriturmasta uutta tietoa: Koneet vaihtoivat paikkaa ilmassa

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi väliraportin tutkinnasta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) on saanut valmiiksi Euran lento-onnettomuuden väliraportin.

Tallinnasta Piikajärven lentopaikalle matkalla olleet kaksi helikopteria törmäsivät toisiinsa noin 200 metrin korkeudella maanpinnasta lauantaina 17. toukokuuta puolenpäivän jälkeen.

Yhteentörmäys tapahtui Euran lentopaikan pohjoispuolella. Onnettomuuden seurauksena viisi henkilöä kuoli, ja molemmat helikopterit tuhoutuivat korjauskelvottomiksi.  Polttoainetta ja öljyä valui maastoon helikoptereista.

Joudumme vielä tarkentamaan lentoreittien analyysia. Meillä on hallussamme tutkadataa, mutta joudumme sitä vielä analysoimaan ja vertaamaan muuhun dataan. Helikopterit lensivät lähellä toisiaan. Niiden etäisyys toisiinsa nähden vaihteli lennolla muutamista sadoista metreistä lyhyemmäksi lennon aikana. Helikopterien sijainti toisiinsa nähden muuttui lennon aikana, eli välillä toinen helikopteri lensi reitillä ensimmäisenä ja välillä taas toinen helikopteri, tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta sanoo tiedotteessa.

Kotirannan mukaan hieman ennen törmäystä punainen helikopteri lensi mustan helikopterin vasemmalla puolella.

 Punainen helikopteri käänsi lentosuunnan Euran lentopaikan päällä oikealle pohjoista kohti ja musta helikopteri jatkoi kohti luodetta. Helikopterit törmäsivät ilmassa. Emme tiedä, miksi näin tapahtui.

Törmäyksen seurauksena helikoptereiden pyrstöpuomit irtosivat rungosta ja pääroottorit hajosivat. Helikopterien osat levisivät laajalle alueelle Euran lentopaikan pohjoispuolella olevaan metsikköön. Punaisen helikopterin runko tuhoutui täysin törmäystä seuranneessa tulipalossa.

Onnettomuustutkintakeskus jatkaa hylkyjen teknistä tutkintaa, onnettomuushetken vauriomekanismin mallintamista ja lentoreittien tarkempaa analyysiä. Lisäksi jatketaan ilma-alusten lentokelpoisuuden selvittämistä sekä ohjaajien lentämiseen liittyviä asioita, kuten lupia ja kokemusta.

Tutkinnanjohtajan mukaan helikoptereissa ei ollut ohjaamon ääniä tallentavaa CVR-järjestelmää. Sen sijaan ohjaamoissa oli videokamerat.

Punaisen helikopterin videokamera tuhoutui tulipalossa ja toisen helikopterin kamerassa oli toimintahäiriö. Ainakaan vielä emme ole pystyneet edes kansainvälisen kollegavirastojen avulla saamaan kamerasta dataa tutkinnan käyttöön, Kotiranta sanoo.

Turmakoptereissa ei Kotirannan mukaan ollut lentoarvotallenninta eli mustaa laatikkoa. Lentoon liittynyttä tietoa yritetään tutkinnanjohtajan mukaan kerätä muusta laitteistosta.

Kotirannan mukaan tapauksesta on puhuttu virheellisesti muodostelmalentämisenä.

Todettakoon vielä, että vaikka julkisuudessakin on puhuttu onnettomuuden jälkeen muodostelmalentämisestä, ei tämän onnettomuuden kohdalla voida sinänsä puhua muodostelmalentämisestä. Muodostelmalentämisessä ryhmän calloutit eli käytetyt yhteisellä radiojaksolla ääneen ilmoitetut sanalliset ilmoitukset, muodostelman muoto ja jäsenten etäisyys toisiinsa säilyvät sovitun mukaisena läpi lennon – esimerkiksi johtovastuussa oleva johtaa läpi lennon. Roolit, etäisyydet ja niin edelleen on määritelty ennen lentoa ja niistä pidetään kiinni.

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)