Ehdotetun lainsäädännön mukaan viranomaisten on jatkossa kilpailutettava rautatiepalvelut. Mikäli sopimus annetaan palveluntarjoajalle ilman kilpailua, valinta täytyy perustella tehokkuutta kuvaavilla kriteereillä, kuten täsmällisyydellä, kustannustehokkuudella, junaliikenteen säännöllisyydellä ja asiakastyytyväisyydellä. Sopimukselle on myös määriteltävä enimmäiskesto .
Parlamentti esittää, että rautateiden henkilöliikenteen palvelusopimuksia koskeviin sääntöihin lisätään palvelujen laatua ja tehokkuutta koskevia kriteerejä. Tavoitteena on parantaa rautatiepalvelujen laatua erityisesti matkustajien näkökulmasta.
Viranomaisten valitsemien palveluntarjoajien on varmistettava, että työntekijöiden työolot vastaavat paikallisen lainsäädännön vaatimuksia. Lisäksi työsuhteissa on noudatettava työehtosopimuksia. Säännöissä määritetään lisäksi ehtoja henkilöstön siirrosta liikenteenharjoittajan vaihtuessa.
Ehdotettujen sääntöjen tavoitteena on parantaa uusien rautatiealan toimijoiden pääsyä palvelumarkkinoille ja taata kaikille toimijoille yhdenvertainen pääsy rautatieinfrastruktuuriin. Samalla kuitenkin huomioidaan julkisten palveluiden tarjonnan tärkeä rooli. Säännöissä määritellään palvelusopimusten enimmäiskokoa koskevat rajoitukset, jotka ovat riippuvaisia kunkin jäsenmaan liikennemääristä.





