Rautatietyöläisistä, hakkereista ja turvallisuuspalvelussa työskentelevistä toisinajattelijoista koostuvan salaisen verkoston kerrotaan aiheuttaneen merkittäviä vahinkoja Venäjän huoltoyhteyksille Ukrainan sodan aikana.
Valko-Venäjältä Ukrainaan tunkeutuneet joukot olivat olettaneet, että etenemistä voitaisiin tukea sujuvasti rautateiden kautta. Washington Post -lehden mukaan sabotaasi alkoi jo helmikuun puolella. Monien venäläisyksiköiden eteneminen pysähtyi polttoaineen, ammusten ja muonatarpeiden loppumisen myötä vain muutamassa vuorokaudessa.
– Meitä auttaneet ihmiset ovat rohkeita ja rehellisiä, Ukrainan rautateiden johtaja Alexander Kamyshin sanoi.
Iskut olivat yksinkertaisia, mutta tehokkaita. Junien kulku halvaantui signaaliasemille suunnatun häirinnän kautta. Venäjä joutui siirtämään huoltotarvikkeet rekkoihin maantiekuljetusta varten, mikä johti yli 50 kilometrin ruuhkan muodostumiseen.
RUSI-ajatuspajan tutkija Emily Ferrisin mukaan sabotöörien tekoja on vaikea arvioida, sillä Valko-Venäjällä ei ole vapaasti toimivaa mediaa. Junien tiedetään silti pysähtyneen ja hidastaneen vauhtiaan automaattisten signaalien hajoamisen myötä. Ferris huomauttaa Venäjän sotilasoperaation nojanneen rautatiekuljetuksiin.
– He eivät pystyneet tunkeutumaan syvemmälle Ukrainaan. Huoltolinjat jumiutuivat, koska kaikki kuljetukset jouduttiin tekemään rekoilla.
Ukraina sai samalla lisäaikaa puolustuslinjojensa vahvistamiseen. Puolaan aiemmin paenneen aktivisti Yury Ravavoin mukaan mallia otettiin toisesta maailmansodasta, jolloin valkovenäläiset häiritsivät saksalaisten huoltolinjoja iskemällä rautateitä ja juna-asemia vastaan.