Entä jos puhelinmyyjä saisi soittaa vain luvan antaneille?

Kuluttaja-asiamiehen mukaan puhelinmyynnin nykyiset pelisäännöt eivät näytä toimivan.

Kuluttaja-asiamies Päivi Hentusen mielestä olisi edistysaskel, jos puhelinmyyntiin pitäisi saada ennalta kuluttajan suostumus sähköisen suoramarkkinoinnin tapaan. Puhelinmyyjä voisi soittaa vain henkilölle, joka on antanut ennalta luvan puhelinmarkkinointiin.

– Tällaista opt-in-periaatteen ulottamista puhelinmyyntiin on kartoitettu kesällä 2016 komission julkisessa kuulemisessa sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin kehittämisestä. Kuluttaja-asiamies kannattaa opt-in -menettelyä myös puhelinmyynnissä. Tarkempi analyysi kuulemisen tuloksista valmistuu syksyn 2016 aikana, Hentunen kertoo kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä.

Puhelinmyynnistä aiheutuu hänen mukaansa yhä edelleen paljon ongelmia kuluttajille. Epäkohtia esiintyy olennaisten ennakkotietojen antamisessa, sopimusehdoissa sekä peruutusoikeudesta kertomisessa.

– Joudumme vuosittain puuttumaan vanhuksiin kohdistuvaan puhelinmyyntiin tai muuten epäasiallisin keinoin ihmisiä sopimuksiin sitovaan puhelinmarkkinointiin. Puhelinmyynnin pelisäännöt eivät näytä toimivan, Hentunen toteaa.

Mainos