Kuluttaja-asiamies Päivi Hentusen mielestä olisi edistysaskel, jos puhelinmyyntiin pitäisi saada ennalta kuluttajan suostumus sähköisen suoramarkkinoinnin tapaan. Puhelinmyyjä voisi soittaa vain henkilölle, joka on antanut ennalta luvan puhelinmarkkinointiin.
– Tällaista opt-in-periaatteen ulottamista puhelinmyyntiin on kartoitettu kesällä 2016 komission julkisessa kuulemisessa sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin kehittämisestä. Kuluttaja-asiamies kannattaa opt-in -menettelyä myös puhelinmyynnissä. Tarkempi analyysi kuulemisen tuloksista valmistuu syksyn 2016 aikana, Hentunen kertoo kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä.
Puhelinmyynnistä aiheutuu hänen mukaansa yhä edelleen paljon ongelmia kuluttajille. Epäkohtia esiintyy olennaisten ennakkotietojen antamisessa, sopimusehdoissa sekä peruutusoikeudesta kertomisessa.
– Joudumme vuosittain puuttumaan vanhuksiin kohdistuvaan puhelinmyyntiin tai muuten epäasiallisin keinoin ihmisiä sopimuksiin sitovaan puhelinmarkkinointiin. Puhelinmyynnin pelisäännöt eivät näytä toimivan, Hentunen toteaa.