Sosiaalisessa mediassa on kummasteltu Yrjönkadun pitkään jatkunutta katuremonttia. Suomen Yrittäjien pääekonomisti Juhana Brotheruksen mielestä viivytyksen hinnoittelu voisi ratkaista ongelmia. Hän vertaa tilannetta tehtaan laitteen korjaamiseen.
– Työmaamaksujen korottaminen ilmeinen ratkaisu. Jos tehtaassa menee laite korjaukseen, tehdään huolto nopeasti. Tuotannon hidastuminen maksaa, Brotherus muistuttaa Twitterissä.
Hänen mukaansa tieverkko on osa kaupunkien ”tuotantokoneistoa” ja liikennehaitalle kuuluisi hinta.
– Nyt nopeudesta ei palkintoa tai kestosta kunnon kuluja, Brotherus jatkaa.
Juhana Brotherus kommentoi yrittäjä ja pääomasijoittaja Timo Ahopellon runsaasti huomiota herättänyttä kuvatviittiä Yrjönkadun tilanteesta. Verkkouutiset kertoi asiasta aiemmin tässä jutussa.
Ahopelto huomautti, että ”yksinkertainen työmaa” keskeisellä kulkuväylällä on kestänyt jo kolmisen viikkoa, eikä paikalla ollut arkiaamupäivänä ketään töissä. Hän pohti syytä työmaiden venymiseen.
– Tämä tuskin muuten on itse työn tekijöiden ”vika”. Eivätköhän he tee hommia työmaalla, kun hommat osoitetaan.
Työmaamaksujen korottaminen ilmeinen ratkaisu. Jos tehtaassa menee laite korjaukseen, tehdään huolto nopeasti. Tuotannon hidastuminen maksaa. Tieverkko osa kaupunkien "tuotantokoneistoa" ja liikennehaitalle kuuluu hinta. Nyt nopeudesta ei palkintoa tai kestosta kunnon kuluja. https://t.co/hiqYcnoFr8
— Juhana Brotherus (@JuhanaBrotherus) June 2, 2023