Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan energian kokonaiskulutus oli tammi-syyskuussa 944 petajoulea, mikä oli 5 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Sähköä kulutettiin 60 terawattituntia, eli prosentin vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Vastaavasti energia-sektorin hiilidioksidipäästöt laskivat 6 prosenttia viime vuoden tasosta.
Hiilen kulutus väheni tammi-syyskuussa 19 prosenttia. Sekä maakaasun että turpeen kulutus laski 14 prosenttia. Puupolttoaineiden kulutus väheni 7 prosenttia, mutta öljyn kulutus kasvoi prosentin.
Lämmitysenergian tarpeen vähentyminen viime vuodesta on Tilastokeskuksen mukaan vähentänyt myös polttoaineiden kulutusta.
Vesivoiman tuotanto kasvoi runsaiden sateiden vaikutuksesta 25 prosenttia. Uusia tuulivoimaloita puolestaan on rakennettu Suomeen runsaasti, ja tuulivoimatuotanto kasvoi 107 prosenttia.