Verkkouutiset

Polttoaineen hintoja kesäkuun alussa Ruoholahdessa Hesingissä. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

”Enää ei ole varaa mennä töihin” – Pysäyttävä viesti bensiinin hinnasta

Kansanedustaja soittaa hälytyskelloja elinkustannuksista.

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen kertoo Hämeen Sanomien mielipidekirjoituksessaan saamastaan kansalaispalautteesta.

”Ei tässä enää ole varaa mennä töihin”, viestissä muun muassa todettiin.

–  Perheenisä oli käynyt tankkaamassa auton ja kertoi viestissään kuukauden polttoainelaskun nousseen satoja euroja. Hän oli laskenut viestiinsä mukaan myös viisihenkisen perheen ruokalaskun hinnannousun ja hän sanoi, että tässä syntyy pian maahamme ”työssä käyvä köyhäillistö”, Heinonen avaa.

Kansanedustaja toteaa kirjoituksessaan, että ”näitä viestejä riittää”. Hän jatkaa monen ihmisen, perheen ja yrityksenkin ahdingon pahenevan päivä päivältä.

– Tuorein inflaatioluku eli hintojen nousua kuvaava luku toukokuulta kertoi seitsemän prosentin kasvusta. Nimenomaan sähkön ja polttoaineiden kallistuminen kiihdytti kuluttajahintojen nousua. Eläminen Suomessa alkaa olla kultaakin kalliimpaa, Timo Heinonen sanoo.

Hänen mukaansa helposti useita satoja euroja kuukaudessa nousseet elinkustannukset vaikuttavat ihmisten elämää kovalla kädellä.

”Ei näytä kelpaavan perusteeksi”

– Polttoaineen hintaan vaikuttaa rajusti nyt maailmanmarkkinahintojen nousu erityisesti [Venäjän presidentti Vladimir] Putinin sodan myötä, Timo Heinonen totaa.

Hän soimaa hallitusta toimettomuudesta.

– Kun pääministeri Sanna Marinin (sd.) vasemmistohallitus ei ole valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk.) johdolla halunnut tehdä polttoaineiden verotukseen tällä kaudella kuin korotuspäätöksiä, niin kaikki hintoja nostavat toimet ovat tulleet aina niin sanotusti entisten korotusten päälle.

Timo Heinonen muistuttaa hallituksen tehneen 2000-luvun suurimman polttoaineveron korotuksen elokuussa 2020 ja perustelleen sitä sillä, että öljyn hinta oli poikkeuksellisen alhaisella tasolla.

– No, nyt maailman markkinahinnat ovat ennätyksellisen korkealla, mutta se ei näytä vasemmistohallitukselle kelpaavan perusteeksi vastaavasti laskea polttoaineveroa.

Heinonen vaatii hallitusta ottamaan mallia veroa alentaneista maista.

– Samaan aikaan kuitenkin lukuisat muut Euroopan maat ovat laskeneet polttoaineen verotusta, muiden muassa Ruotsi, Saksa ja Italia. Tuoreimmat tiedot Saksasta kertovat, että veronlasku on laskenut odotetusti polttoaineiden hintoja.

95-oktaaninen bensiini maksoi Tilastokeskuksen lukujen mukaan kesäkuun ensimmäisellä viikolla keskimäärin 2,44 euroa ja 98-oktaaninen 2,54 euroa. Viime viikolla hinnat näyttivät kansanedustajan mukaan pumpulla edelleen tätäkin korkeammilta, 2,55 ja 2,65 euroa litralta. Myös dieselin hinta on ollut ennätyksellisen korkealla.

Dieselin hinta on Timo Heinosen mukaan noussut vuodessa yli 80 senttiä, ja 95E- ja 98E-bensiinit yli 60 senttiä litralta. Nousu näyttää myös jatkuvan.

Uusimmat
MAINOS