S-Etukortti Visoilla aikavälillä 1.1.2021–31.10.2022 tehtyjen maksujen perusteella ”musta perjantai” eli Black Friday-alennusmyyntipäivä näkyy S-Pankin korttimaksuissa selvästi. Kortteja on käytössä Suomessa 2,7 miljoonaa ja joka kymmenen pankkikorttiosto tehdään S-Pankin kortilla
Kortin credit- eli luottopuolella maksettiin ostoksia viime vuoden Black Fridayna 26.11.2021 lähes kaksinkertaisesti muihin vuoden 2021 perjantaipäiviin verrattuna.
– Black Friday näkyy voimakkaammin luotolla kuin debit-puolella tehdyissä ostoksissa. Luottopuolella maksaminen onkin järkevää, sillä silloin ostoksille saa turvaa mahdollisissa ongelmatilanteissa ja tarvittaessa myös joustoa maksuaikatauluun, sanoo S-Pankin korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell.
Black Fridayna ostetuimpia tuotteita olivat kodinkoneet ja elektroniikka, joita ostettiin S-pankin mukaan euroissa mitattuna lähes kuusinkertaisesti vuoden 2021 muihin perjantaihin verrattuna. Vaatekaupoissa, urheiluvälineliikkeissä ja huonekalu-, sisustus- ja remontointiliikkeissä luottokorttia käytettiin kolme kertaa enemmän kuin tavallisena perjantaina.
Vuonna 2020 koronan takia ei matkoja ostettu, mutta vuonna 2021 Black Friday näkyi jo matkojen myynnissä lähes neljänkertaisena muihin perjantaihin verrattuna.
S-pankin korttitietojen mukaan vuonna 2022 matkatoimistojen ja lentoyhtiöiden myynti on ollut vuotta 2021 vilkkaampaa, mutta ostopiikit sijoittuvat keväälle ja kesälle. Tänä Black Balck Friday on 25. marraskuuta.
– Eläminen on tämän vuoden aikana kallistunut inflaation myötä. On mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako tämä Black Friday -ostoksiin esimerkiksi niin, että ostokset keskittyvät enemmän välttämättömyyksiin vai onko ostoslista edellisvuosien kaltainen, miettii Lundell.
Black Fridayn aikaan suosittuja ovat verkkokaupat, joissa tuotteiden vertailu on helppoa. Verkko-ostojen määrä kaikista kappalemääräisistä S-Etukortti Visoilla tehdyistä ostotapahtumista on noussut 44 prosenttia vuodessa.
Kommentit
»Kommentoinnin säännöt