Auton ostajista 75 prosenttia olisi valmis hoitamaan verkossa koko ostoprosessin rahoitus- ja hintaneuvottelut mukaan lukien, käy ilmi kansainvälisen konsulttiyhtiön Accenturen tekemästä kyselystä.
– Asiakkaiden siirtyminen digitaalisiin kanaviin muuttaa radikaalisti perinteistä autonostokokemusta sekä kilpailuympäristöä”, arvioi Accenturen valmistavan teollisuuden toimialoista Suomessa vastaava johtaja Ari Torpo.
Kyselyn mukaan 80 prosenttia autonostajista käyttää digitaalista teknologiaa tiedon hankkimiseen. 62 prosenttia aloittaa ostoprosessin verkossa hyödyntämällä esimerkiksi sosiaalisen median palveluita ennen autoliikkeessä vierailua.
Yli puolet kyselyn vastaajista haluaa Accenturen mukaan parempia verkkokanavia, jotta uuteen autoon tutustuminen olisi helpompaa. Erityisesti räätälöidyn tiedon saaminen, virtuaaliset esittelyt ja vertailun mahdollistavat sivustot kiinnostavat. 48 prosenttia haluaisi mahdollisuuden virtuaaliseen koeajoon myymälässä.
Kyselyyn osallistui yhteensä 10 000 vastaajaa kahdeksasta maasta. Vastaajista 69 prosenttia kertoi joko ostaneensa auton verkosta tai suunnittelevansa sitä.