Verkkouutiset

Autoliitto ihmettelee: Maksetaanko tiestö kahteen kertaan?

Autoliiton mielestä liikenne- ja viestintäministeriö suunnitelmassa valtion tiestön omistuksen siirtämisestä uudelle yhtiölle jäi runsaasti kysymysmerkkejä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää, voiko valtion liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtionyhtiö. Tarkoitus olisi, että valtion liikenneverkkoyhtiö rahoittaisi toimintansa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, kuten tiemaksuilla, joilla korvattaisiin osa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan alennus kohdistettaisiin polttoaineveroon.

Ministerin mukaan tarkoituksena olisi luoda järjestelmä, jolla verotus ei nousisi. Epäselväksi jäi sisältääkö tämä arvio myös uudet tiemaksut. Keskeinen kysymys asiassa onkin se, miten tierahat lisääntyvät, jos rahaa ei kerätä enempää kuin nyt?

– Jos luodaan uusi yhtiö ”Tie Oy”, se ottaa velkaa maksaakseen valtiolle ostamastaan omaisuudesta eli tiestöstä. Näitä rahoja valtio käyttäisi Bernerin esityksen mukaan maahanmuuton, koulutuksen, velanmaksun sekä muiden yhteiskunnan menojen maksamiseen. Käytännössä siis tienkäyttäjät maksavat verorahoilla rakennetut tiet maksujen muodossa toiseen kertaan, mutta korkojen kera, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tulkitsee.

– Tieliikenteen hinnoittelusta puhuttaessa viitataan usein käyttäjä maksaa –periaatteeseen. On hyvä muistaa, että tosiasiassa autoilijat maksavat jo nyt omat matkansa ja paljon päälle. Tieliikenteestä kerätään veroja yli kuusi miljardia euroa vuodessa ja tiestöön käytetään noin miljardi euroa, Nieminen jatkaa.

Hän kysyy, miten rahaa saadaan tiestöön lisää, jos siihen tulee mukaan yksityinen rahoitus?

– Nyt valtio saa rahaa halvemmalla kuin yksikään yksityinen rahoittaja tai pankki. Todellisuudessa tiemaksuista tulisi uusi vero. Jatkossa veroja ja maksuja maksettaisiin enemmän kuin veroja nyt, koska mukaan tulisi uusia välikäsiä, Nieminen arvioi.

– Yksi iso kysymys on se, kuka päättää kerättävistä maksuista? Kuka tiestöllä liikkumisen hinnoittelee ja miten maksut kohdistetaan? Valtion tehtävänä on tällä hetkellä pitää tiet kunnossa. Yhtiön tehtävänä olisi tämän lisäksi tuottaa voittoa, Nieminen sanoo.

Hänen mukaansa pohjimmiltaan taustalla näyttäisi olevan sama ajatus kuin Jorma Ollilan työryhmällä, mutta syötti on vaihdettu.

– Ollilan työryhmä lupasi poistaa autoveron ja Berner kohdistaisi parin miljardin euron vähennykset polttoaineveroon. Miten varmistettaisiin, että polttoaineveroa ei tiemaksujen käyttöön oton jälkeen jälleen nosteta, Nieminen kysyy?

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)