Aukioloaikojen vapautuminen lisäsi kauppakeskusten myyntiä

Vähittäiskaupan aukioloaikojen vapautuminen näkyy kauppakeskusten myyntiluvuissa positiivisesti, kertoo Suomen Kauppakeskusyhdistys.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi Kauppakeskusyhdistyksen mukaan vuoden toisella neljänneksellä 3,9 prosenttia vuodentakaisesta. Pääkaupunkiseudulla kokonaismyynti kasvoi 3,6 prosenttia ja muualla Suomessa 4,4 prosenttia.

Tulokset perustuvat yhdistyksen indeksiin, johon KTI Kiinteistötieto on kerännyt tietoja 38 kauppakeskuksesta ympäri Suomea.

– Vähittäiskaupan aukioloaikojen vapautuminen näkyy luvuissa positiivisesti. Kauppakeskuksissa, joissa on hypermarket, kokonaismyynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä 4,6 prosenttia, Kauppakeskusyhdistys kertoo tiedotteessaan.

Kauppakeskusten kävijämäärät kasvoivat huhti-kesäkuussa vuodentakaisesta 5,3 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla kasvu oli 6,1 prosenttia ja muualla Suomessa 3,7 prosenttia.

Kauppakeskusyhdistys arvioi lisäksi kauppakeskusten menestyneen alkuvuonna muuta vähittäiskauppaa paremmin. Tammi-kesäkuussa kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi yhdistyksen mukaan vuodentakaisesta 2,8 prosenttia, kun taas vähittäiskaupan myynti kasvoi Tilastokeskuksen mukaan vain 0,7 prosenttia.

Mainos