Kirjeen jakelija ei ole korvausvastuussa vastaanottajalle mahdollisessa lähetyksen katoamistapauksessa, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Raija Marttala Iltalehdelle.
Marttalan mukaan mukaan kuluttajan asema on kirjeen katoamistilanteessa hankala.
– Kuluttajan on aika vaikea osoittaa, että kirjettä ei ole koskaan tullut, Marttala sanoo.
Hän suosittelee tarkkuutta säännöllisesti saapuvien paperilaskujen kanssa. Hänen mukaansa kuluttajan kannattaa olla yhteydessä esimerkiksi sähköyhtiöön, mikäli odotettua sähkölaskua ei ole saapunut.
Marttalan mukaan korvauskysymykset aiheuttavat ajoittain ongelmia, koska korvausvaatimus jakelijan suuntaan pitäisi tulla lähettäjältä. Tavallisen kirjeen vahingoittumisesta tai katomaisessa jakeluyhtiön enimmäisvastuu on 50 euroa.
Kadonneista kirjeistä aiheutuneista vahingoista saa vain harvoin korvauksia.