Asiakkaiden neuvonta lisäsi kierrätystä jäteasemalla kuusinkertaisesti

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mukaan kesällä tehty keräyskokeilu Sortti-asemalla Ruskeasannassa onnistui loistavasti

Helsingin seudun ympäristöpalvelut järjesti viime kesänä touko-syyskuussa yhteistyössä pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kanssa neuvontakokeilun, jonka tavoitteena oli lisätä tavaroiden kierrätystä.

HSY:n mukaan Sortti-asemalla Ruskeasannassa kerättiin noin kuusi kertaa aiempaa enemmän käyttökelpoista tavaraa uudelleen käytettäväksi.

– Keräyskokeilu onnistui loistavasti. Asiakkaita autettiin arvioimaan, sopisivatko heidän Sortti-asemalle tuomansa tavarat uudelleenkäyttöön. Tämän toivottiin lisäävän tavaroiden kierrätystä ja vähentävän jätteeksi päätyvän tavaran määrää, kertoo HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta.

Kierrätyskeskuksen neuvoja auttoi kokeilun aikana asiakkaita tavaroiden ja jätteiden lajittelussa Sortti-asemalla. Erityisen paljon kiertoon saatiin huonekaluja, kodin pientavaraa, kuten astioita ja kirjoja sekä rakennustarvikkeita.

Mainos