Verkkouutiset

Anne Berner SS:lle: Taksikuskit yksi vaihtoehto postin jakelijoiksi

Liikenne- ja viestintäministerin mukaan postilain uudistuksessa on huomioitava mahdollisuus, että jakelusta voisivat Postin lisäksi huolehtia henkilö- ja tavarakuljetuksiin erikoistuneet yritykset.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo Savon Sanomille, että postilain uudistamisessa pitää katsoa laajemmalle kuin vain postin tai sanomalehtien jakelua.

– Joudumme käymään isompaa ja laajempaa pohdintaa kuin vain esimerkiksi, jaetaanko postia kolmena tai viitenä päivänä viikossa. Tai onko postin jakelulle jokin aikaraja. Emme voi tehdä postin kulkuun ja sen palveluun suunnattua lainsäädäntöä, joka on suunnattu vain yhdelle yhtiölle eli Postille Oy:lle, Berner sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Hän haluaa lainsäädännön, joka takaa mahdollisimman hyvän palvelun koko maassa. Hänen mukaansa liikennekaariuudistus antaa mahdollisuuden yhdistää henkilö-, tavara- ja postikuljetuksia aivan uudella tavalla. Se voi myös synnyttää aivan uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Postilain uudistamisessa esille on noussut aikomus vähentää kirjeiden jakelupäiviä viidestä päivästä kolmeen päivään viikossa. Lehtiyhtiöt vastustavat tätä, sillä Posti vastaa osasta päivittäisten sanomalehtien jakelusta. Osan jakelusta hoitavat lehtiyhtiöiden omat jakeluyhtiöt.

Bernerin mukaan kirjeiden jakelua voidaan vähentää viidestä päivästä, mutta samalla pitää löytää ratkaisu sanomalehtien jakeluun seitsemänä päivänä viikossa.

– Kirjepostin määrän väheneminen ja viidessä jakelupäivässä pitäytyminen nostavat kirjepostin hintaa ja kiihdyttävät sitä kautta sitä, että kirjeitä lähetetään vähemmän, Berner perustelee kirjeiden jakelupäivien vähentämistarvetta.

Sanomalehtien Liitto esitti tällä viikolla, että paikalliset yrittäjät, esimerkiksi taksiyrittäjät, voisivat hoitaa joissakin paikoissa maaseudulla lehtien jakamisen.

Bernerin mielestä taksiyrittäjät on yksi vaihtoehto.

– Ei varmasti joka puolella maata mutta joissakin paikoissa. Myös muunlaisia henkilö- tai tavarakuljetuksiin erikoistuneita yrityksiä voisi löytyä. Liikennekaari pyrkii siihen, että harvaan asutuilla alueilla voidaan luoda kannattavaa toimintaa yhdistelemällä eri palveluja, jotka muuten näivettyisivät pois. Liikennekaari mahdollistaa henkilö-, tavara- ja postikuljetusten yhdistämisen, Berner sanoo.

Bernerin mukaan tämä tarkoittaa, että eri palvelujen tarjoaminen pitää sallia saman luvan alle.

– Tämä koskee yhtä lailla taksinkuljettajia kuin muita yrittäjiä, jotka voivat pistää pystyyn aivan uudentyyppisiä yrityksiä, hän sanoo.

Bernerin mukaan tavoite on saada postilaki esitettäväksi hallitukselle ennen vuodenvaihdetta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)