Verkkouutiset

Twitter on suomalaisille organisaatioille tärkeä viestinnän väline. AFP / LEHTIKUVA / ALASTAIR PIKE

Aloittiko THL joukkopaon Twitteristä? Näin suomalaiset organisaatiot vastaavat

Yli puolet on harkinnut palvelun käytöstä luopumista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Valtaosa, yli 90 prosenttia suomalaisista yrityksistä ja julkisen sektorin toimijoista aikoo käyttää Twitteriä viestinnässään myös jatkossa. Asia ilmenee viestinnän ammattilaisten järjestön Procomin tekemästä Viestinnän pulssi-paneelikyselystä.

Asia on noussut ajankohtaiseksi sen jälkeen, kun Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ilmoitti lopettavansa Twitterin käytön viestinnässään. Syyksi laitos mainitsi Twitterissä yleistyneen epäasiallisen käytöksen ja disinformaation levittämisen.

Twitter on suomalaisille yrityksille ja yhteisöille tärkeä viestintäkanava. Noin 90 prosenttia paneeliin osallistuneista organisaatioista hyödyntää sitä aktiivisesti ja se on LinkedInin jälkeen toiseksi käytetyin sosiaalisen median kanava.

– Twitteriä pitää tärkeimpänä organisaatioviestintänsä some-kanavana viidennes vastaajista. Twitterin kautta pyritään tavoittamaan etenkin mediaa, poliittisia päättäjiä ja oman toimialan päättäjiä, kertoo ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell tiedotteessa.

Sosiaalisen median palvelu Twitter siirtyi miljardööri Elon Muskin omistukseen viime syksynä. Hän on luvannut toteuttaa palveluun lukuisia uudistuksia, joiden on pelätty johtavan jopa käyttäjien joukkopakoon palvelusta.

Reilusti yli puolet (62 prosenttia) johtavista viestijöistä sanoo, että Twitterin käytöstä luopuminen on ollut keskusteluissa tai harkinnassa myös heidän organisaatioissaan. Harkinnan jälkeen he ovat kuitenkin päättäneet pysyä palvelussa.

Hieman alle kolmanneksen mukaan asia ei ole ollut heillä lainkaan esillä. Twitteristä on lähtenyt tai päättänyt lähteä harvempi kuin joka kymmenes (8,6 prosenttia) organisaatio.

– Heidän ja luopumista harkinneiden tärkeimmät motiivit liittyvät Twitterin epäeettisyyteen ja palvelun luonteeseen keskustelua polarisoivana kanavana. Neljännes vastaajista epäilee myös Twitterin tehokkuutta organisaatioviestinnän kanavana, Forssell sanoo.

Ne organisaatiot, jotka ovat lähteneet tai suunnittelevat Twitteristä lähtöä, aikovat korvata Twitterin enimmäkseen jo käytössä olevilla sosiaalisen median kanavilla. Tärkeimpänä organisaatioviestintänsä some-kanavana vastaajat pitävät LinkedIniä (55,2 prosenttia vastaajista).

Joka viides ottaa käyttöön uusia kanavia tai ei aio korvata Twitteriä mitenkään.

Viestinnän pulssi -paneeliin oli ilmoittautunut yli sata viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Paneelin tulokset kerättiin 17.-18. tammikuuta 2023.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)