Alma Media ja Sanoma ovat allekirjoittaneet tänään tiistaina sopimuksen alueelliseen medialiiketoimintaan keskittyneen Alma Media Kustannus Oy:n ja painoliiketoimintaa harjoittavan Alma Manu Oy:n koko osakekannan myynnistä Sanoma Media Finland Oy:lle.
Myytävien liiketoimintojen velaton kauppahinta on 115 miljoonaa euroa. Alma Media kirjaa kaupasta arviolta 58 miljoonan euron myyntivoiton kaupan toteutuessa arviolta vuoden 2020 aikana.
Myytäviin liiketoimintoihin kuuluvat alueelliset mediat Aamulehti ja Satakunnan Kansa sekä paikallismediat Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu, Kankaanpään Seutu, KMV-Lehti, Nokian Uutiset, Rannikkoseutu, Suur-Keuruu, Merikarvia-Lehti, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Jokilaakso ja Vekkari sekä Alma Manun painoliiketoiminta.
Kaupan toteutumisen myötä Sanoma Media Finland Oy:lle siirtyy yhteensä 365 työntekijää.
Yrityskaupan täytäntöönpano on ehdollinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnälle ja eräiden muiden tavanomaisten ehtojen täyttymiselle.
Kaupan toteutumisen jälkeen Alma Median keskeiset kasvualueet ovat digitaaliset markkinapaikat Suomessa ja kansainvälisesti, valtakunnallinen monikanavainen kuluttajamedia- ja palveluliiketoiminta, talous- ja ammattimedia sekä yrityksille suunnatut palvelut.
– Luopuminen alueellisesta media- ja painoliiketoiminnasta on jatkumoa aiemmille divestoinneillemme ja johdonmukaiselle portfolion kehittämiselle kannattaviin ja kasvaviin digipalveluihin. Suomessa keskitymme valtakunnallisiin medioihin ja digitaalisiin palveluihin, digitaalisiin mainos- ja markkinointiratkaisuihin sekä maksullisiin digisisältöihin, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo tiedotteessa.





