Alkoholiuudistuksen vastustajat varoittavat: Rintasyöpäriski kasvaa jo yhden päivittäisen annoksen tasolla

Tarttumattomien sairauksien verkostoon kuuluvien järjestöjen mielestä normien purku ja yksilön vastuuseen vetoaminen eivät voi nousta merkittävien kansanterveyden ja kansantalouden näkökohtien edelle.

Tarttumattomien sairauksien verkostoon kuuluvat järjestöt vetoavat hallitukseen, jotta hallitus arvioisi uudelleen alkoholilain kokonaisuudistuksen sisällön.

Verkostoon kuuluvat Aivoliitto, Filha, Hengitysliitto, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Suomen Diabetesliitto, Suomen Mielenterveysseura, Suomen Sydänliitto ja Suomen Syöpäyhdistys.

– On vaikea nähdä perusteita sille, että itseisarvoinen normien purku ja yksilön vastuuseen vetoaminen nousisivat uudistustyössä merkittävien kansanterveyden ja kansantalouden näkökohtien edelle, todetaan Suomen Mielenterveysseuran tiedotteessa.

Erityisen haitallisena järjestöt näkevät vahvojen oluiden, siidereiden sekä lasten ja nuorten suosimien limuviinojen tuomisen ruokakauppoihin, kioskeihin ja huoltamoihin.

Alkoholi aiheuttaa järjestöjen mukaan yhteiskunnalle miljardien eurojen välittömät ja välilliset kustannukset. Kulutusta ja haittoja lisäävä lakiuudistus lisäisi julkisia menoja ja vaikuttaisi kielteisesti myös elinkeinoelämään.

Alkoholilla on järjestöjen mukaan laskettu olevan yhteys noin 200 sairauteen ja terveyshaittaan.

– Esimerkiksi rintasyöpäriski kasvaa jo yhden päivittäisen annoksen tasolla, tiedotteessa varoitetaan.

Kokonaiskulutuksen pienentymisen myötä alkoholihaitat ovat järjestöjen mukaan merkittävästi vähentyneet. Taustalla ovat järjestöjen mukaan olleet ennen kaikkea toistuvat veronkorotukset.

– Hyvä kehitys näkyy niin päihdekuolemien määrässä, alkoholisairauksiin liittyvissä hoitojaksoissa kuin vaikkapa väkivaltatilastoissa. Ja vaikka täysi-ikäisten nuorten juomisessa on tapahtunut vain vähän muutosta, on alaikäisten nuorten alkoholinkäyttö vähentynyt, tiedotteessa painotetaan.

Mainos