Verkkouutiset

Alkoholittomia ekologisia viinejä Alkossa Helsingissä. LEHTIKUVA/EMMI KORHONEN

Alkoholittomien tuotteiden suosio näkyy myös Alkossa

Tuoteryhmäpäällikön mukaan alkoholittomat tuotteet ovat ohittaneet siiderit myyntimäärissä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Alkoholittomien tuotteiden kysyntä on ollut selvässä kasvussa viime vuosina. Kasvanut kysyntä näkyy myös alkoholittomien tuotteiden lisääntyneenä tarjontana Alkon myymälöissä.

– Alkoholittomat tuotteet ovat olleet valikoimissa useamman vuoden ja haluamme tällä tavalla tukea trendin kehittymistä varmistamalla, että alkoholittomia tuotteita on saatavilla kaikista myymälöistämme, Alkon tuoteryhmäpäällikkö Kasper Kukkonen kertoo Verkkouutisille.

Alkoholittomia tuotteita on ollut Alkossa saatavilla jo vuodesta 1967 lähtien. Alkoholittomien tuotteiden konsepti uudistettiin nykyiselleen vuonna 2015.

Valikoiman laajuus vaihtelee myymälöittäin. Kaikkiaan Alkon verkkokaupassa on tällä hetkellä tarjolla noin 370 erilaista alkoholitonta vaihtoehtoa. Määrä on kasvanut voimakkaasti viime vuosina.

– Vuosien 2021 ja 2022 välillä Alkon valikoimiin tuli sata uutta alkoholitonta tuotetta lisää, Kukkonen kertoo.

Alko pyrkii huomioimaan valikoimissaan myös pienpanimotuotteet mahdollisimman hyvin.

– Kovin moni pienpanimo ei ole vielä lähtenyt alkoholittomien tuotteiden valmistukseen, mikä on ymmärrettävää, sillä yleensä alkuinvestoinnit ovat kohtalaisen korkeat.

Maaliskuussa alkoholittomien tuotteiden myynti nousi Alkoissa 0,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vastaavasti helmikuussa alkoholittomien tuotteiden myynti laski 4,4 prosenttia ja tammikuussa 5,9 prosenttia.

Kukkosen mukaan myyntitilastoista ei pidemmällä aikavälillä voida tehdä suoria johtopäätöksiä siitä, että alkoholittomien tuotteiden myynnissä olisi nähtävissä merkittävää kasvua tai laskua.

– Alkuvuoden myynti oli pienellä miinuksella koronavuosiin nähden, mikä on selkeä selitys kysynnän pienelle laskulle. Odotukset ovat, että kevättä kohti mentäessä alkoholittomien tuotteiden kysyntä alkaa taas piristymään, Kukkonen arvioi.

Pitkällä aikavälillä hän uskoo kysynnän kasvavan. Alkoholittomien pidemmän aikavälin trendi on Kukkosen mukaan kasvava ja alkoholittomia tuotteita myydään Alkossa nykyään siidereitä enemmän.

– Uskoisin, että kesän yli mentäessä myös alkoholittomien juomien myynti palaa kasvu-uralle.

Suomessa Alkolla on monopoli yli 5,5 tilavuusprosentin vahvuisten alkoholijuomien vähittäismyyntiin. Monelle voi nousta mieleen kysymys, miten alkoholittomat tuotteet sopivat tällaisen liikkeen hyllyille.

– Alkoholittomat tuotteet sopivat hyvin Alkon valikoimiin senkin takia, että tarjoamme asiakkaille myös alkoholittoman vaihtoehdon ja mahdollisuuden tarkastella omia kulutustottumuksiaan. Jos asiakas on tottunut ostamaan alkoholillisen tuotteen, tarjoamme hänelle vaihtoehdon valita alkoholittoman vaihtoehdon.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)