A-klinikkasäätiö: Hallitus kyseenalaistaa Alkon monopolin oikeutuksen

Päihdeongelmien hoitopalveluja tarjoava A-klinikkasäätiö pitää hallituspuolueiden alkoholilain uudistusesitystä epäonnistuneena ja ennustaa sen lisäävän alkoholin kulutusta.

Hallituspuolueet kyseenalaistavat alkoholipolitiikan linjauksellaan A-klinikkasäätiö mielestä Alkon vähittäismyyntimonopolin oikeutuksen.

Vahvojen oluiden tuominen päivittäistavarakauppaan, pienpanimotuotteiden markkinointimahdollisuuksien laajentaminen ja yli 5,5 prosentin oluiden ulosmyyntioikeus antavat säätiön mielestä aiheen kysyä, onko Suomen vähittäismyyntimonopoli yhteisöoikeuden mukainen.

– Suomi näyttäisi tällä linjauksella aivan erityisesti suosivan kotimaassa valmistettavaa alkoholia suhteessa tuontituotteisiin eikä monopolin kansanterveydellinen perustelukaan vaikuta enää erityisen vakuuttavalta, A-klinikkasäätiö arvioi tiedotteessaan.

Lisäksi A-klinikkasäätiö ennustaa alkoholin kulutuksen kasvavan uudistuksen takia.

– Vahvojen oluiden tuominen aikaisempaa halvempaan hintaan päivittäistavarakauppaan, kioskeihin ja huoltamoille kasvattaa kokonaiskulutusta juuri niissä tuoteryhmissä, joista enimmät terveyshaitat syntyvät, säätiön arvioi.

A-klinikkasäätiön mielestä hallituksen olisi lakiesityksessään tehtävä erityisen huolelliset lainsäädännön vaikuttavuusarvioinnit.

Lisäksi hoito- ja kuntoutuspalveluja tarjoava säätiö vaatii hallitukselta esitystä, miten riittävän päihdekuntoutuksen saatavuus aiotaan turvata koko maassa.

Mainos