15 vuotta WTC-iskuista ‒ Yhdysvallat hiljentyy muistamaan uhreja

New Yorkissa, Washingtonissa ja Pennsylvaniassa tapahtuneissa iskuissa menehtyi kaikkiaan 2 977 ihmistä.

Yhdysvalloissa New Yorkin WTC-torneihin ja Washingtonin Pentagoniin kohdistuneista terrori-iskuista tulee tänään kuluneeksi 15 vuotta. 2 977 ihmistä kuoli iskuissa, joiden uhrien muistoa kunnioitetaan tänään eri puolilla Yhdysvaltoja. CNN:n mukaan tapahtumien keskiössä ovat paikat, joihin terrori-iskut kohdistuivat.

Paikalla, jossa WTC-tornit sijaitsivat, sekä pidetään hiljainen hetki klo 8:46 ‒ samaan aikaan, kun ensimmäinen lentokone törmäsi pohjoistorniin 15 vuotta sitten. Kirkot ympäri New Yorkia soittavat kellojaan uhrien muistolle.

USA:n presidentinvaaliehdokkaat Hillary Clinton ja Donald Trump kunnioittavat muistopäivää osallistumalla päivän aikana järjestettäviin tilaisuuksiin. Kampanjointia ei tänään tehdä eikä esimerkiksi ehdokkaiden tv-mainoksia esitetä.

Presidentti Barack Obama osallistuu Pentagonissa järjestettävään muistotilaisuuteen.

Yksi terroristien kaappaamista koneista putosi Shanksvillessa Pennsylvaniassa, jossa järjestetään oma muistotilaisuutensa.

Mainos