Yhtiö tiedotti maanantaina luopuvansa suomalaisista virikehäkkimunista vastuullisuuteen vedoten samaan aikaan, kun se kauppaa myymälöissään suomalaisen vastuullisen tuotantotavan vastaisesti antibiootein kasvatettuja liha- ja maitovalmisteita, ilman saparoa kasvatettua sikaa ja nokka-typistettyä siipikarjaa, MTK sanoo.
Lidl on myös markkinoinut tuontiraaka-aineista valmistettua ruokaa omintakeisilla Suomen lipuillaan.
MTK ihmettelee Lidlin päätöstä linjaamaan Suomessa myymiensä kananmunien tuotantotapaa eläinten hyvinvointiperusteilla. Kananmunantuotannossa on vasta neljä ja puoli vuotta sitten siirrytty virikehäkkeihin, joissa on huomioitu kanojen hyvinvointia. Niissä on orret, pesäpaikat ja kuopsutusmahdollisuus kanoille.
– Suomalainen kananmunantuotanto on maailman huippua. Meillä on lukemattomia vahvuuksia. Kanojemme nokkia ei typistetä, kananmunissa ei ole salmonellaa ja antibioottien käyttö on hyvin vähäistä. Niitä käytetään vain sairauksien hoitoon, ei ennaltaehkäisevästi. Kuluttaja voi turvallisesti syödä kaikkia kotimaisia kananmunia ja nuolla taikinakulhonsa toisin kuin monessa muussa maassa, sanoo MTK:n eläinlääkäri Leena Suojala.
MTK:n mukaan on hyvä, että kuluttajilla on valittavanaan erilaisilla tuotantotavoilla tuotettuja kananmunia. Kananmunantuotantomme koostuu kolmesta tuotantotavasta: virikehäkeistä, jonka osuus on yli 60 prosenttia, lattiatuotannosta, jonka osuus on noin 30 prosenttia ja luomusta, jonka osuus on viisi prosenttia.
Kaikkien tuotantotapojen menekki on ollut Suojalan mukaan viime vuosina hyvää ja niiden osuus kokonaismäärästä ei ole vaihdellut paljoakaan.
– Meillä kaupan ei tarvitse päättää millaisia tuotteita kuluttaja syö. Se rooli ja valinta kuuluu kuluttajille. Virikehäkkimunilla on tärkeä osa kuluttajien kananmunien hankinnassa, MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala jyrähtää.





