Verkkouutiset

Yritys syyttää: Postin saalistushinnoittelu ajaa jakeluyritykset ahdinkoon

Postin saalistushinnoittelu ajaa jakeluyritykset ahdinkoon, syyttää Suomen Suoramainonta Oy.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomen Suoramainonta Oy sanoo joutuvansa lopettamaan ensi vuoden alussa mainosten lauantaijakelun. Kaupunkilehtien viikonloppujakelu pyritään turvaamaan erikseen määriteltävillä markkina-alueilla.

Yhtiön toimitusjohtaja István Dénesin mukaan päätöksen taustalla on Posti Groupin saalistushinnoittelu mainosjakelumarkkinoilla. Yhtiö on jättänyt Postin toiminnasta valituksen Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

Dénesin mukaan Postin saalistushinnoittelulla on merkittäviä negatiivisia vaikutuksia jakajille, kuluttajille, mainostajille, kirjapainoille ja paikallislehtien kustantajille. Jatkossa mainosten pääasiallinen jakelupäivä on keskiviikko.

– Valtio-omisteisen yhtiön tehtävä ei saa olla kilpailtujen markkinoiden valtaaminen monopolin tuomin varoin. Kilpailun lisääminen postimarkkinoilla on (Juha) Sipilän hallituksen tavoite, joka on selkeästi kirjattu uuteen postilakiin. Näyttää siltä, että Posti pyrkii ennaltaehkäisemään aidon kilpailun syntymisen postimarkkinoilla, Dénes sanoo.

Suomen Suoramainonnan arvion mukaan Posti on laskenut mainoslähetysten hintojaan asiakkailleen jopa 50 prosenttia vuoden 2016 hintoihin verrattuna. Postin mainosten jakelukustannukset ovat kuitenkin samaan aikaan kasvaneet.

Yhtiö arvelee, että Posti ilmeisesti myy mainosjakelua tappiolla. Näin valtio-omisteinen Posti on entistä määräävämmässä markkina-asemassa sanomalehtien varhaisjakelussa, päiväpostin jakelussa sekä mainosjakelussa.

– Mikäli Postin toimintaan ei puututa, kilpailu mainosten ja kaupunkilehtien jakelussa loppuu. Tämä heikentää kuluttajien ja mainostajien asemaa sekä vaarantaa paikallislehtien toimintaedellytykset, sanoo Dénes.

Suomen Suoramainonta Oy on valtakunnallista ja alueellista suorajakelua tarjoava yritys. Jakeluverkon muodostavat SSM Jakeluryhmän 31 eri puolilla maata toimivaa alueellista jakeluyritystä. Yhtiön mukaan sen suorajakelu tavoittaa noin 2,4 miljoonaa suomalaista kotitaloutta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)