X
SULJE MAINOS
Komission esitys energiaverodirektiivistä tarkoittaisi sitä, että dieselin vero nousisi 26 senttiä litralta Suomessa. LEHTIKUVA/HEIKKI SAUKKOMAA

Yrittäjät: Hallituksen luovuttava tieliikenteen kotimaisesta päästökaupasta

Nyt ei ole hätiköityjen päätösten aika, toteaa Suomen Yrittäjät.

– Samalla Suomen on otettava EU:ssa ryhtiliike, jotta yritystemme kilpailukyky ei heikentyisi, Suomen Yrittäjien ekonomisti Sampo Seppänen sanoo.

– Liikenteen päästöt vähenevät odotettua nopeammin ja vauhti voi yllättää tulevina vuosina. Kansallisia lisävelvoitteita ei siis tarvita varsinkaan nyt, kun asiat ovat Brysselissä kesken, hän jatkaa.

Seppänen muistuttaa, että tämän lisäksi öljyn maailmanmarkkinahinta on kohonnut selvästi nostaen kuljetuskustannuksia ja parantaen vähäpäästöisempien ratkaisujen kilpailuasetelmaa.

Yrittäjien mielestä EU:n laajuinen tieliikenteen päästökauppa olisi vaihtoehtona parempi ratkaisu kuin kotimaiset dieselin hintaa nostavat keinot.

– Se takaisi paremmin yritysten kilpailukykyä suhteessa muihin maihin. Samalla edistettäisiin päästövähennyksiä koko EU:n alueella, Seppänen toteaa.

Dieselin hinnankorotus kohtuuton ehdotus

Komission esitys energiaverodirektiivistä tarkoittaisi sitä, että dieselin vero nousisi 26 senttiä litralta Suomessa.

– Tämä on kohtuuton ehdotus, jota ei pidä hyväksyä. Suomessa dieselin hinta on Euroopan korkeimpia ja etäisyydet pitkiä, toteaa Seppänen.

Aihe on ajankohtainen juuri nyt, koska hallituksen kanta komission ilmastopakettiin on eduskunnan käsittelyssä. Yrittäjät vaativat, että Suomen täytyy ottaa tähän selvästi nykyistä jyrkempi linja, jotta kuljetuskustannukset eivät nouse holtittomasti.

Liikenne- ja viestintäministeriön tuore muistio tukee Yrittäjien arviota. Sen mukaan tilanne ei vaikuta edellyttävän kansallisen tieliikenteen päästökaupan välitöntä käyttöönottoa, mikäli kansalliset ja EU-tason toimet toteutuvat suunnitellusti. Muistio on parhaillaan lausunnoilla.

– Asia on selvä. Ensin tulee katsoa, miten nykyinen politiikka ja hinnat purevat, sekä miten EU:n päästökauppa ja muut säädökset muotoutuvat, toteaa Seppänen.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt