X
SULJE MAINOS
Liikematkustus vähenee. LEHTIKUVA/ANTTI AIMO-KOIVISTO

Yle: Yritykset leikkaavat rankasti liikematkustusta

Suomalaiset pörssiyhtiöt aikovat lentää jatkossa selvästi vähemmän liikematkoja kuin ennen koronaa.

Ylen uutiset kysyi liikematkustamisesta Helsingin pörssin 30 suurimmalta yritykseltä, joista 25 vastasi kyselyyn. Lähes kaikki vastaajat kertovat, että ne tekevät liikematkoja pandemian jälkeen aiempaa vähemmän.

Miltei puolet vastaajista arvioi, että liikematkat ja matkakulut laskevat pandemian jälkeen 20–40 prosenttia.

Vaikka yrityksissä on korona-aikana ryhdytty käyttämään etäratkaisuja myös tuotannossa ja teknisissä työvaiheissa, ylivoimaisesti merkittävin työkalu työmatkojen korvaamisessa on silti tavallinen videopalaveri.

Enemmistö Ylen kyselyyn vastanneista yhtiöistä kertoo, että ne aikovat korvata runsaasti liikematkoja videokokouksilla. Videopalavereilla aiotaan hoitaa jatkossa erityisesti yhtiöiden sisäisiä rutiinikokouksia.
Näin on tarkoitus tehdä esimerkiksi energiayhtiö Fortumissa, jossa liikematkojen uskotaan vähenevän jopa 30 prosentilla.

Tarpeettomia matkoja välttämällä saadaan ensinnäkin pienennettyä matkakuluja, pörssiyhtiöt sanovat. Lisäksi voidaan vähentää henkilöstöä kuormittavia työmatkoja ja säästää aikaa.

Monessa yrityksessä liikematkojen vähentämiseen kirittää sitoutuminen hiilidioksidipäästöjen leikkaamiseen. Esimerkiksi Nordealle lentojen välttäminen on yksi keinoista, joilla yhtiö pyrkii päästötavoitteeseensa: vuoteen 2023 mennessä 30 prosenttia vähemmän konsernin sisäisiä hiilidioksidipäästöjä verrattuna vuoteen 2019.

Yrityksistä painotetaan, että kasvokkaiset kohtaamiset ovat yhä korvaamattomia esimerkiksi asiakastapaamisissa ja työpaikan me-hengen ylläpitämisessä. Teleoperaattori Teliassa kasvokkaiset tapaamiset nähdään tärkeinä yhteisöllisyyden lisäämisessä. Matkojen arvioidaan kuitenkin vähenevän Telialla 20–40 prosenttia.

Bisnesmatkustamisen hiipuminen on globaali ilmiö. Talousmedia Bloombergin kyselyn mukaan lukuisat suuryritykset, kuten Deutsche Bank, Pfizer ja Michelin, aikovat vähentää lentomatkoja kovalla kädellä ja lisätä videokokouksia runsaasti. Yli neljä viidestä Bloombergin kyselyyn vastanneesta yrityksestä aikoo käyttää matkustamiseen pandemian jälkeen aiempaa vähemmän rahaa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt