Vaasan ja Uumajan välille ehdotetusta tieyhteydestä on julkaistu uudet laskelmat.
Diplomi-insinööri Antti Talvitie ja tekniikan tohtori Esa Eranti toteavat Ylelle, että Merenkurkun silta olisi taloudellisesti tunnin junaa järkevämpi.
Osalle 70–80 kilometrin matkasta riittäisi tienpenkereet, sillä matalalla merialueella sijaitsee monia saaria.
Lyhin reitti olisi 58,8 kilometriä ja pisin vaihtoehto lähes 80 kilometriä. Matka taittuisi pengerretyillä teillä, silloilla ja tunneleilla.
– Jos toteutetaan halvin versio, hinta on jopa alle kolme miljardia. Jos taas lähdetään esimerkiksi luonnonsuojelualueita kiertämään, niin olosuhteet muuttuvat syvässä vedessä ja pehmeillä pohjilla hankalammiksi ja silloin hinta on äkkiä se viisi miljardia, Eranti sanoo.
Rakentamisen arvioidaan vievän modernilla tekniikalla vain noin viisi vuotta. Yhteys olisi käytössä aikaisintaan vuoden 2030 jälkeen.
– Suomen teollisuudelle se merkitsisi sitä, että täältä pääsisi rekoilla Eurooppaan tarpeen tullen todella räväkästi. Nythän Suomella on logistiset yhteydet vähän hankalat, Esa Eranti sanoo.