Verkkouutiset

Yle: Oikeusasiamies puuttui Kelan hitauteen

Kuntien tehtäviä siirtyi viime vuonna Kelalle ilman riittäviä henkilöstöresursseja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Eduskunnan oikeusasiamies on kehottanut Kansaneläkelaitosta nopeampaan hakemusten ja oikaisujen käsittelyyn. Myös puhelinpalvelussa olisi parantamisen varaa, kertoo Yle.

Oikeusasiamiehen toimiston esittelijäneuvos Tapio Rädyn mukaan Kela joutuu jatkuvasti korjailemaan tekemiään päätöksiä.

– Me olemme aika paljon kiinnittäneet Kelan huomiota esimerkiksi kiireellisten hakemusten käsittelyyn, korostettu Kelan ja kunnan välistä yhteistyötä, joka näyttää, että se ei toimi aina, Räty sanoo Ylelle.

– Ihmisten pitäisi tosiasiassa pystyä asioimaan Kelan järjestelmissä myös kiireellisessä tilanteessa.

Ongelmana on, että toimeentulotukea koskevia tehtäviä siirtyi vuonna 2017 kunnilta Kelalle ilman tarvittavia henkilöstöresursseja. Tämä johti ratkaisujen ruuhkautumiseen ja määräaikojen ylittymisiin.

Kela siirtyi helmikuussa puhelinpalveluun, joka on auki kello 9–16. Takaisinsoittoja asiakkaille järjestetään kello 16:n jälkeen.

Virka-aikojen ulkopuolella asiakkaita kehotetaan kääntymään kunnan sosiaalipäivystyksen puoleen.

Kela on palkannut tähän mennessä palkannut noin tuhat henkeä tehtäviin, joita hoiti eri kunnissa noin kaksituhatta asiantuntijaa.

Tilanteeseen on vastattu uusilla rekrytoinneilla.

– Aivan lähiaikoina aloittaa jälleen 55 uutta henkilöä puhelinpalveluissa, uudessa Jyväskylän yhteyskeskuksessa, Kelan asiakkuuspalvelujen johtaja Elise Kivimäki sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)