Ylen uutisten mukaan esimerkiksi Keski- ja Itä-Suomessa on liikenteessä noin 60 prosenttia kuljetuskalustosta. Lisäksi valtaosa metsäalan kuljetusyrityksistä on ilmoittanut lomautuksista.
– Taloustilanne ei ole ollut kovin häävi ennen lakkoakaan. Lakko tarkoittaa sitä, että tämän vuoden tuloksenteko on mennyttä, sanoo metsäalan kuljetusyrittäjien toiminnanjohtaja Kari Palojärvi kuljetusalan etujärjestö SKAL:sta Ylelle.
Mitä isompi kuljetusyritys kyseessä, sitä varmemmin työntekijälle on tiedossa lomautuksia.
Palojärven mukaan yrityksissä pelätään, että kuljettajat lähtevät sellaisille aloille, missä töitä saa tehdä. Lakko vaikuttaa eniten haketta kuljettaviin autoilijoihin.
– Kun sellutehtaat pysähtyvät, ei ole paikkaa mihin haketta ajaa. Taustalla on vielä sahojen lakko. Silloin ei tullut haketta mitä ajaa, Palojärvi sanoo.
Raakapuun kuljettajilla töitä voi sen sijaan vielä riittää. Metsästä pystytään kuljettamaan puut säilöpaikkoihin, kunnes säilöpaikatkin ovat täynnä.
– Osalla saattaa olla viikoksi ajoja. Joillain vähän pitemmäksi aikaa, ja osalla loppuu ajot heti. Se johtuu siitä, miten varastot täyttyvät puusta, Palojärvi sanoo.