Suomalaisten kulutus kohdistui koronavuoden aikana odotettua enemmän ei-välttämättömiin menoihin, kertoo Yle. Taloudellisesta epävarmuudesta huolimatta vuoden aikana on satsattu esimerkiksi remontteihin, mökkeilyyn ja lemmikkeihin.
– En olisi uskonut helmi–maaliskuussa, jolloin korona puhkesi toden teolla, että Fiskarsin, Tikkurilan ja Harvian kaltaisille yhtiöille olisi luvassa tuloskasvua toteaa Osuuspankin pääanalyytikko Antti Saari.
Yleensä taantuman aikana ihmiset siirtävät Saaren mukaan ei-välttämättömiä hankintoja. Koronavuonna kasvajia olivat kuitenkin esimerkiksi lemmikkiruoan ja ulkomaalien kauppiaat.
Pentubuumi näkyi koronavuonna selvimmin Musti Groupin myynnin kasvuna ja sen vaikutukset jatkuvat Saaren mukaan vielä seuraavanakin vuonna.
– Vaikka pentujen hankintaboomi rauhoittuisi, koiria syötetään monta vuotta. Musti Groupin myynnin kasvu on aika vakaalla pohjalla vaikka kovin kasvu rauhoittuisi, Antti Saari arvelee.
Vapaa-ajan harrastuksista taas esimerkiksi frisbeegolf, SUP-laudat, polkupyörät ja kuntosalilaitteet nostivat myyntiään.