Verkkouutiset

Yle: Korona räjäytti yhteydenottojen määrän työterveydessä

Etenkin matalan kynnyksen palveluissa on ollut tänä vuonna kasvupyrähdys.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Chattipalveluiden ja muiden matalan kynnyksen palveluiden kysyntä työterveydessä on kasvanut koronaepidemian aikana. Tämän seurauksena yhteydenotot ovat moninkertaistuneet, kertoo Yle.

Huoli-chat-palveluun tulee seitsemän kertaa enemmän yhteydenottoja kuin ennen pandemian alkua, kertoo Mehiläisen johtava työterveyslääkäri Annika Jalli.

Yhteydenotot ovat moninkertaistuneet myös Terveystalossa.

– Jo useamman vuoden ajan työterveyspsykologikäynnit ovat lisääntyneet, mutta etenkin matalan kynnyksen palveluissa on ollut tänä vuonna kasvupyrähdys, sanoo Terveystalon johtava työterveyspsykologi Antti Aro.

Osa on huolissaan terveydestään, jaksamisestaan ja toimeentulostaan.

– Kyse ei välttämättä ole ongelmien lisääntymisestä, vaan myös siitä, että yhä matalammalla kynnyksellä haetaan apua, Aro muistuttaa.

Jallin mukaan itse lääkärikäynnit eivät ole korona-aikana juuri lisääntyneet, mutta käynneillä näkyy huoli.

Pihlajalinnan työterveyspsykologian päällikkö Susanna Paalahti on samoilla linjoilla.

– Tilastot näyttävät, että psykiatriset diagnoosit olivat ainoa ryhmä, jotka eivät kääntyneet laskuun, Paarlahti kertoo.

Terveystalossa taas käyntien määrä on kasvussa. Mutta kaikki kasvu tulee työterveyspsykologi Antti Aron mukaan etäkäynneistä ja etäpalveluista.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)