Lähetysten katoaminen harmittaa Postin asiakkaita. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Yle: Kirjeiden katoaminen raivostuttaa – Posti korvaa ikimerkeillä

Postin asiakkaan mielestä ikimerkit eivät korvaa kadonneiden kirjeiden aiheuttamaa mielipahaa.

Ylen kyselyn perusteella Postin toiminnassa toistuu samoja asiakkaiden kokemia ongelmia. Mielipahaa on aiheuttanut ensinnäkin, että Postin kautta lähetetyt kirjeet ja kortit olivat usealta vastaajalta kadonneet. Erään vastaajan mukaan laskujen ja perintäkirjeiden katoaminen Postin matkalla vei häneltä luottotiedot.

− Posti ”korvasi” ikimerkeillä. Kaikkiaan olemme saaneet kolme kertaa ikimerkkejä, joilla ei tee yhtään mitään. Ne eivät korvaa mielipahaa eivätkä varsinkaan rahallista tappiota, vastaaja kertoo.

Postin sidosryhmäjohtaja Timo Anttila kertoo, että Posti jakoi vuonna 2017 yhteensä 690 miljoonaa osoitteellista kirjettä, joista tiedusteluja tuli asiakkailta 2857 kappaletta.

– Tämä vastaa 0,0004 prosenttia koko lähetysmäärästä, hän toteaa Ylelle.

Toinen kyselyssä esiin noussut asia oli Postin asiakaspalvelun jähmeys. Tämä nostaa vastaajien mukaan reklamoida Postin toiminnasta. Monet eivät olleet saaneet vastauksia valituksiinsa.

Osa kyselyn vastaajista oli alkanut käyttää muita jakelu- ja kuljetuspalveluita, koska luottamus Postia kohtaan oli heikentynyt.

Timo Anttila sanoo, että Postin lisäksi Suomessa toimii 15 muuta jakeluyhtiötä, jotka jakavat esimerkiksi lehtiä ja laskuja. Myös niille sattuu jakeluvirheitä.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt