Autovalmistajat kehittävät nopeassa rahdissa turvajärjestelmiä, mikä on alkanut näkyä katsastukseen tulevissa muutaman vuoden vanhoissa autoissa, kertoo Yle.
Ensimmäiseen katsastukseen tulevissa autoissa voi olla turvajärjestelmiä, joista ei ole mainintaa katsastuksen arviointiperusteissa.
Kyse voi olla esimerkiksi automaattisesta kaukovalojärjestelmästä, kuljettajan väsymyksen tunnistimesta tai mukautuvasta vakionopeudensäätimestä.
Katsastuskäytännön pelätään muuttuvan epäyhtenäiseksi, jos katsastusasemat joutuvat tulkitsemaan katsastettavia kohteita nykyistä enemmän.
Katsastajat toivovat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta tarkempia ohjeita siitä, mitä järjestelmiä katsastuksessa tarkistetaan.
– Tuntuu, että välillä saattaa olla aika asemakohtaista, miten näitä asioita tulkitaan, sanoo Vantaan Koivuhaan katsastusaseman vastaava Anssi Venäläinen.