Suomen päivittäistavarakaupasta private label -tuotteiden osuus on noin neljännes. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Yle: Hallitus alkaa säännellä Pirkka- ja Rainbow-tuotteita

Uudessa hallitusohjelmassa puututaan kauppojen private label-tuotteiden myyntiin.

Päivittäistavarakauppojen private label -tuotteiden myyntiä aletaan säädellä, uutisoi Yle.

Private label- tuotteita ovat muun muassa K-ryhmän Pirkka-tuotteet ja S-ryhmän Rainbow-tuotteet, joita kauppaketjut myyvät hieman halvemmalla kuin niin kutsuttuja merkkituotteita.

Eilen julkistetun hallitusohjelman uuden kirjauksen mukaan ”päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa hillitään lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet”.

Kirjaus on peräisin Säätytalon hallitusohjelmaneuvottelujen maatalousryhmästä, jonka sihteerinä toimi maatalousministeri Jari Lepän erityisavustaja Risto Lahti.

Lahden mukaan tuotteita ei olla kieltämässä, mutta niiden myyntiä ollaan todennäköisesti sääntelemässä. Linjauksen tarkoituksena on muun muassa edistää ”kumppanuusmaatalouden ja lähiruuantuottajien suoramyynnin toimintaedellytyksiä.”

– Kirjauksella haluttiin alleviivata poliittista tahtoa siihen, että elintarvikeketjun kaikki osapuolet pärjäävät ja hallitus haluaa etsiä siihen keinot, Risto Lahti sanoo.

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto pitää uudistusta rajuna, sillä private label -tuotteiden osuus Suomen päivittäistavarakauppojen myynnistä on noin neljännes, 4,5 miljardia euroa. Hallitusohjelmassa mainitut mahdolliset lainsäädännölliset toimet koskisivat siis suurta kaupan volyymiä, joka koostuu suurelta osin monille kuluttajille tärkeistä halvempien tuotteiden ryhmistä.

– Kaupan merkkien kieltäminen Suomessa olisi aika rajua puuttumista yritystoimintaan, Luoto sanoo.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt