Verkkouutiset

VR vastaa arvostelijoille: Yritämme pysyä aikatauluissa

VR:n matkustajaliikenteen johtajan mukaan haasteet pysyä aikatauluissa helpottuisivat, jos rataverkkoon investoitaisiin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

74 työmatkansa VR:n junilla Helsingin ja Tampereen välillä taittavaa pendelöijää on arvostellut rajusti VR:n junien myöhästymisiä. Heidän mukaansa junien myöhästelyt aiheuttavat kohtuutonta haittaa paitsi heille itselleen myös muun muassa heidän perheilleen ja työnantajilleen.

VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen vastaa arvostelijoille Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan. Romanaisen mukaan Helsingin ja Tampereen välisen pääradan sekä koko Suomen rataverkoston heikko kunto on jo pitkään aiheuttanut haastavia tilanteita sekä asiakkaillemme että VR:lle itselleen.

− Pääradan täsmällisyys ei ole tyydyttävällä tasolla. Eniten ongelmia aiheuttavat rataverkon heikentyvä kunto ja rataosan ruuhkautuminen. Suomen rataverkon ylläpito, kehittäminen ja kunnossapito ovat Väyläviraston (entinen Liikennevirasto) vastuulla. VR liikennöi valtion rataverkolla sekä matkustaja- että tavarajunia yhtenä liikenteenharjoittajana, Romanainen kirjoittaa.

− Olemme pahoillamme myöhästymisistä, emmekä ole tyytyväisiä alkuvuoden täsmällisyyteemme. Teemme omalta osaltamme parhaamme, että pysyisimme aikatauluissa, hän lisää.

Junamatkustamisen suosio on vahvassa kasvussa: pääradalla Helsinki–Tampere-välillä kasvu on ollut vuodesta 2015 lähtien jopa 29 prosenttia.

− Jatkuva kasvu edellyttää investointeja rataverkkoon. Suomessa rautatieliikenteen julkisen rahoituksen määrä on Euroopan pienimpiä liikennemääriin nähden ja se käytetään lähinnä rataverkon ylläpitoon, Romanainen sanoo.

VR:n näkemyksen mukaan matkustajaliikenteen täsmällisyyshaasteet vähenisivät huomattavasti rataverkoston investoinneilla.

− Kriittisimmät ratahankkeet koskevat kuuden vilkkaimmin liikennöidyn reitin korjaamista, jotta matkaa hidastavista nopeusrajoituksista päästäisiin eroon. Suomen rataverkosto on pääosin yksiraiteista, ja siksi myös raidekapasiteettia tarvitaan lisää vilkkaille rataosille, Romanainen sanoo.

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)