Verkkouutiset

Virosta haetaan viinan lisäksi nyt myös palveluja

Viroon matkaavien kulutuskäyttäytyminen näyttäisi olevan muuttumassa. Alkoholin haku on vähentynyt ja palvelujen käyttö on kasvussa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Heikon ostovoiman kurittamat suomalaiset matkaavat ahkerasti Viroon edullisten hintojen perässä. Kaupan liiton selvityksen mukaan viimeisen vuoden aikana suomalaisten matkat Viroon ovat lisääntyneet edellisvuodesta kuusi prosenttia.

Viro vetää varsinkin suomalaisnaisia. Kun vuotta aiemmin naisten osuus Viroon matkaavista suomalaisista oli 53 prosenttia, osuus on kasvanut nyt 58 prosenttiin.

Ylivoimaisesti eniten Viroon matkustetaan Etelä-Suomesta. Eteläsuomalaiset ovat myös lisänneet Viron-reissujaan eniten, sillä heidän osuutensa matkailijoista nousi seitsemän prosenttiyksikköä vuoden aikana.

Viron hinnat vetävät

Vaikka matkoja tehdäänkin nyt aiempaa enemmän, ovat matkat aiempaa lyhyempiä. Myös rahaa kulutetaan aiempaa vähemmän.

Selvityksen mukaan keskimäärin suomalaiset käyttävät Virossa ja laivamatkalla tuoteostoksiin nyt 189 euroa matkustajaa kohden. Edellisvuodesta käytetty rahamäärä on supistunut 19 eurolla.

– Alkoholia haetaan selvästi aikaisempaa vähemmän, vaikka se tietysti edelleen onkin ylivoimaisesti suosituin ostos. Alkoholin ohella myös muita ostoksia tehdään aikaisempaa vähemmän. Ainoastaan kosmetiikan ostokset kasvoivat viime vuonna, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Rahankäytön väheneminen ei kuitenkaan näy kaikkien kulutuksessa. Halvempien hintojen takia Viroon matkustavat ostavat alkoholia ja tupakkaa lähes entiseen tahtiin ja kuluttavat euroja jopa enemmän kuin aikaisemmin.

Kun edellisvuonna kaikkein hintavetoisimmat matkailijat käyttivät ostoksiin 262 euroa, nousi kulutus viime vuonna jo yli 300 euroon.

Suomea halvemmat hinnat ovat tärkein syy matkustaa Viroon juuri päivämatkalaisille – ja miehille.

Palveluiden kulutus kasvussa

Suomalaismatkailijoiden kulutuskäyttäytyminen on muuttumassa.

– Päivämatkoja on tehty viime vuoden alkua vähemmän ja yhden tai kahden yön lyhyitä lomia selvästi enemmän. Lisäksi ensimmäistä kertaa moneen vuoteen näyttää siltä, että Viro ei ole suomalaisille pelkkä ostospaikka vaan myös palvelujen tarjoaja, Kurjenoja kertoo.

Hotellipalvelujen ohella varsinkin kylpylä- ja kulttuuripalvelut ovat olleet alkuvuodesta reippaassa kasvussa. Samalla suomalaiset ovat ostaneet alkoholin, tupakan ja makeisten lisäksi lähes kaikkea muutakin aikaisempaa harvemmin.

– Kansainvälinen verkkokauppa kilpailee suomalaisista kuluttajista myös Viron kanssa, eivätkä suomalaiset lähde pelkille ostosmatkoille enää yhtä helposti kuin aikaisemmin. Viron edulliset palvelut näyttävät kuitenkin houkuttelevan suomalaisia lyhyelle lomalle, Kurjenoja sanoo.

Selvitystä varten Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy teki 3 354 rajahaastattelua Tallinnan ja Helsingin välisillä laivoilla 1.4.2015–31.3.2016. Selvityksessä on hyödynnetty lisäksi Eurostatin ja Tilastokeskuksen tilastoja.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)